TrafoProfil: Bendik Baksaas

Publisert 11. juni 2014

Sist oppdatert 11. juni 2014

News article image

Bendik Baksaas er det man trygt kan kalle en allsidig musiker. I et forsøk på å få litt oversikt over virksomheten hans, har vi tatt en prat med mannen som er blitt kalt “The Norwegian Beat Viking”.

CV-en til 23 år gamle Bendik Baksaas fra Horten er allerede såpass omfattende at det å lage en kortversjon av den, er noe av en utfordring. Selv beskriver han seg, på kledelig nøkternt vis, som utøvende musiker, komponist og DJ.

Det han unnlater å nevne, er slike ting som at han er en sentral del av klubbscenen i Oslo, at han har gitt ut to album under eget navn og at The Orange Press, Australias viktigste magasin for elektronisk musikk, har kalt ham “The Norwegian Beat Viking”.

Han nevner heller ikke at han har spilt med grupper som Proviant Audio og Shimmering, at han er med i DJ-kollektivet Diskorama og jazzgruppen Mopti, eller at han har sitt eget Bendik Baksaas Band.

Musikalsk blander han gjerne det organiske med det elektroniske, hip hop med jazz og pop med funk. I det hele tatt: Han er en forbilledlig fordomsfri musiker og musikkelsker. Og nå som han er blitt for gammel til å være Trafo-bruker, er det egentlig på overtid at vi slår av en prat med ham.

– Faren min lærte meg å spille gitar da jeg var elleve, siden det har jeg holdt på med musikk, svarer han på spørsmål om hvordan det hele begynte. Men det var da han oppdaget teknologien at han kom i gang for alvor.

– Jeg ble veldig inspirert av muligheten til å lage musikk på en datamaskin. Jeg begynte med dette på ungdomsskolen, og fant ut at jeg kunne organisere og eksperimentere med lyd på en mye mer kompleks måte enn jeg var i stand til som musiker med et instrument.

Bendik Baksaas - “Twice” ft. Miss Tati

Du har laget musikk både alene og sammen med flere forskjellige grupper – blant andre Proviant Audio og Shimmering – som alle har sine egne uttrykk. Prøver du å finne den ene, riktige retningen for musikken din eller er det et mål i seg selv å prøve ut mange ting?

Både Proviant Audio og Shimmering er først og fremst produkter av komponist/produsent i hvert band (Mathias Stubø og Bendik Hovik Kjeldsberg), jeg spilte der som bandmusiker. Jeg lærte mye av det, det viktigste nettopp at man må finne sitt uttrykk. Den ærlige måten å fremstille hvem man er gjennom en kunst. Alle har sin stemme, og veien for å finne den er nok gjennom nettopp å prøve ut og være nysgjerrig på så mye som mulig.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber i studio? Har du fast kontortid eller det mer slik at inspirasjonen styrer?

Absolutt ingen fast kontortid. Å lage musikk og å høre på musikk er det jeg liker best å gjøre. Så jeg gjør det så ofte og så lenge jeg har mulighet til. Og heldigvis er det ganske mye. Jeg liker best å jobbe på kvelden og natta, jeg synes det er enklere å holde konsentrasjonen da.

Variasjon er viktig for meg når jeg jobber. Jeg prøver å lage musikk i forskjellige sjangre, med forskjellige instrumenter og så videre. Jeg har alltid et stort A3-ark liggende foran dataen, så jeg kan skrive notater om det jeg jobber med eller hører på. Det er en fin måte å sortere tanker og idéer på.

Bendik Baksaas - “Baby”

Flere av låtene dine har fått mye Internett-hype. Hvilke kanaler bruker du for å spre det du lager?

Jeg er ikke så veldig bevisst på det, må jeg si, bare legger ut musikk på nettet og sender linker til folk jeg kjenner. Jeg vil jo gjerne at mange folk skal ha muligheten til å oppdage musikken min, men samtidig har jeg lyst til å bruke all energi på å arbeide med og utvikle det musikalske. Jeg vil ikke bruke opp tid og overskudd på å drive med “forretnings”-delen av musikken.

I fjor høst gjorde du konserter i Kenya, Tanzania og Uganda. Hvordan var det å spille der i forhold til på hjemmebane?

En viktig forskjell man merker som DJ er hvor utrolig lett det er å få folk til å danse. I Norge må klokka gjerne være over midnatt og folk må ha noen halvlitere i blodet før de våger seg ut på gulvet.

Du ga ut EP-en “Give Me the Night” i mars. Hva har skjedd siden den gang?

Jeg jobber hele tiden med forskjellige idéer, konsepter og band, men alt er vel en del av det samme prosjektet – å forstå og oppleve mer i musikk, både som musiker og lytter. Jeg hører på musikk mange timer hver dag.

De siste månedene har jeg jobbet mye med jazzgruppa Mopti. Jeg er med som en sjette musiker i bandet, som en slags DJ spiller jeg masse forskjellige lyder, trommer, stemmesamples og effekter. I juli har vi en eksklusiv premierekonsert for prosjektet på Moldejazz som jeg gleder meg veldig til. Vi har gjort en studiosession sammen, og jeg ser frem til videre samarbeid med den gjengen fremover.

Hvor ser du for deg at du er om 10 år?

Æresborger av Horten.

Du er blitt 23, og dermed for gammel til å bruke Trafo. Men hvordan ser du på din tid som Trafo-bruker nå i etterkant?

Jeg er utrolig takknemlig for all støtten jeg har fått til både plateutgivelse, musikkvideo og turné. Trafo er en veldig god ordning for unge kunstnere, som en plattform inn i det profesjonelle livet.

Trafo er en viktig plattform for mange unge kunstnere som er på vei inn i, eller i startfasen, av det profesjonelle livet. Plutselig har man jo prosjekter med et litt større budsjett enn man kan spare opp selv, og de større støtteordningene er ganske kompliserte og det tar ofte veldig lang tid før man får svar. Trafo kan bidra raskt til både små og store prosjekter. Mye bra aktivitet og engasjement innen mange kunstmiljøer fra Trafos side gjør også nettsidene til et forum hvor unge kunstnere kan vise fram sine nyeste prosjekter.

Mopti & Bendik Baksaas promovideo

Portrettfoto: Jan Tore Eriksen. Platecover: Skurktur. Bendik Baksaas kan du følge videre via hjemmesiden hans. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.