News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Artister måles på medietekke, umenneskelige forhold på filminnspilling, verdens kunstnere lever stadig farligere

Måles på medietekke
Årets Urørt-finalister har som oppgave å være synlige i sosiale- og tradisjonelle medier. – En vesentlig del av det å være musiker og artist, sier Mats Borch Bugge i P3 til Ballade.

Fire finalister skal stå på scenen og kjempe om å bli Årets Urørt under by:Larm i mars. Finalistene skal imidlertid ikke bare måles på innspilt låt og sceneopptredenen.

Nytt av året er to oppgaver i forkant av finalen som begge handler om å være synlige. Forrige uke fikk de i oppgave å vise seg frem i sosiale medier. Denne uken handler det om å få medieoppslag.

– Dette har blitt en vesentlig del av det å være musiker og artist, om man liker det eller ikke, sier Mats Borch Bugge, juryformann og musikksjef i NRK P3.

Han sammenlikner innføringen av oppgavene med da P3 for noen år tilbake innførte live-opptreden og scenetekke som en del av finalen.

– Vi så den gang at liveformatet ble viktigere. Nå ser vi at for å kunne være tilstede i unge folks liv bør man kort fortalt dukke opp i feeden. Det handler om å stå frem i folks liv.

Les mer hos Ballade. Artistfotos: NRK. Foto av Mats Borch Bugge: Privat

«Det var umenneskelig»
Norske ansatte på Snømannen jobbet til de stupte, sier de ble kjeftet ut og følte seg kneblet. Slik gikk det da Hollywood kom til Norge.

Oslo, januar 2016: En genierklært regissør, filmstjerner og ansatte i det anerkjente produksjonsselskapet Working Title kommer til Norge. For første gang skal en Hollywood-film i sin helhet spilles inn i her. Manus er basert på Snømannen, boka til den verdenskjente krimforfatteren Jo Nesbø. Den handler om en seriemorder som dreper kvinner ved årets første snøfall.

Om lag 400 nordmenn er klare for å jobbe med det britiske produksjonsselskapet for å få prosjektet i havn. (…)

En filmarbeider med flere års erfaring gleder seg til å jobbe med verdensstjerner som skuespiller Michael Fassbender og regissør Tomas Alfredson. Men det ble tøffere enn forventet.

– Det var en fysisk og psykisk påkjenning. Etter at jobben var gjort, satt jeg bare og stirret i veggen.

Filmarbeideren forteller om krangling med den britiske ledelsen om arbeidstider og overtidsbetaling, og om arbeidsdager som ofte ble 15–16 timer. NRK har sett timelister som bekrefter dette.

Les mer hos NRK. Illustrasjon: Marco Vaglieri/NRK

Kunstnere lever stadig farligere
Drap, bortføringer, vold, trusler og alle former for sensur. Den årlige Freemuse-opptellingen viser dobbelt så mange angrep på kunst og kunstnere i 2016 som i 2015. Musikere er mest utsatt, skriver Musikkultur.

I 2016 registrerte Freemuse 1028 angrep på kunstnere og kunstneres ytringsfrihet. Det er mer enn dobbelt så mange som i 2015.

Freemuse, organisasjonen som jobber for å fremme og sikre kunstneres ytringsfrihet over hele verden, teller hvert år opp angrep på kunstuttrykk og kunstnere. Opptellingen viser økende tall hvert år, delvis fordi innhentingen av info blir stadig bedre. Men også fordi det blir farligere å være kunstner i stadig flere land.

Av disse over 1000 hendelsene, er 188 klassifisert som alvorlige angrep, der kunstnere blir drept, utsatt for vold, fengslet, truet, forfulgt og bortført.

Det er musikk og musikere som oftest blir angrepet. 86 tilfeller av de mest alvorlige angrepene gikk ut over musikere, og det er nesten halvparten.

I 2016 registrerte Freemuse tre drap knyttet til kunstnerisk virksomhet – alle handlet om musikk. To musikere ble drept, Amjad Sabri i Pakistan og Pascal Treasury Nshimirimana i Burundi. I Irak ble en 15-åring henrettet for å ha lyttet til vestlig musikk.

Les mer hos Musikkultur. Grafikk: Freemuse

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 17. februar 2017 12:25

Sist oppdatert: 24. februar 2017 13:24

Kommentarer