Scenekunstner Marina Popovic er GjesteMentor i april

Publisert 31. mars 2017

Sist oppdatert 1. april 2017

News article image

I april har Trafo besøk av scenekunstneren Marina Popovic som GjesteMentor. Hun har en allsidig bakgrunn og arbeider både med tekst, komposisjon, stemme, bevegelse og rom. Her er det mye å trekke veksler på - så det ligger til rett for aktiv samtale på Trafo!

Hvem er du?

Jeg heter Marina Popović og syns dette var det vanskeligste spørsmålet å svare på, så da blir det veldig formelt: Jeg er utdannet skuespiller fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad og har en MA i Humanistiske fag fra NTNU, hvor jeg fordypet meg i europeiske studier og cultural memory studies. Jeg har også studert dans og bevegelse i København og ymse fag på et universitet i Praha, mens jeg gikk på festivaler og så mye film. Jeg er vokst opp i Trondheim siden 1994, men ble født i Sarajevo i Bosnia og Hercegovina i 1987.

Hvilke uttrykk er det du jobber med?
Jeg arbeider som skuespiller og scenekunstner. Det vil si at jeg jobber både som utøvende og skapende kunstner. Utøvende i den forstand at jeg utøver og er del av andres verk. Skapende i den forstand at jeg selv lager mitt eget materiale som jeg iscenesetter i samarbeid med andre kunstnere, som scenografer, musikere og lyddesignere. En skuespiller vil jeg påstå er alltid skapende eller medskapende, men det er ikke alltid opp til meg å bestemme rammene rundt. Når jeg så gjør det så jobber jeg med tema som identitet, tilhørighet, minner og lengsel.

Jeg jobber med tekst, komposisjon, stemme, bevegelse og rom og prøver å finne en fysisk, framfor en rasjonell, reaksjon hos publikum. Sammen med scenograf og fotograf Freya Sif Hestnes som jeg har kompaniet HESTNES / POPOVIĆ med og vi turnerer i øyeblikket med forestillingen There is a Noise. Arbeidet vårt oppsto med en felles interesse for dokumenter, minner og det å skape et sanselig rom og erfaring for publikum. Du kan lese mer om oss her: Scenekunstbruket

Hva har du å lære bort til Trafos medlemmer?
Jeg håper og tror jeg kan lære bort en nysgjerrighet, og oppmuntre til å lytte til magefølelse og intuisjon. Jeg vil oppfordre til at man utfordrer og stiller kritiske spørsmål til seg selv, sine referanser, de som var før en og ens inspirasjoner, men å prøve å skille disse to prosessene fra hverandre. Man kan ikke skape fritt og samtidig dømme det man holder på med. Og så vil jeg diskutere risiko rundt uvisshet og sannhet, og hva dette betyr for deg når du skaper. Det er to grunnprinsipper jeg prøver å forholde meg til. Hva står på spill i dette arbeidet mitt? Og er jeg tro mot det der som jeg tror er meg og det jeg vil? Det finnes så mange digresjoner og krav der ute, så jeg prøver å spørre meg selv dette daglig. Jeg kommer nok til å stille en del spørsmål til Trafos medlemmer og gå i dialog om hvordan man lager det man lager, ettersom det etter hvert opptar meg mer og mer. Jeg vil kanskje anbefale andre verk, tekster, kunstnere og teori, ikke som en mal, men som noe man kan gå i dialog med.

For de spesielt interesserte kan jeg lære bort eller gå i dialog på mer spesifikke ting innenfor scenekunst, tekst, komposisjon og kropp.

Hvilke forventninger har du til oppholdet ditt som gjestementor?
Jeg forventer å lære mye om hvordan jeg formulerer kunstopplevelser og hvordan jeg kan være presis rundt dette. For hvordan setter man ord på ting man ser, uten å lukke ned for potensial og samtidig inspirere til videre utforskning? Så jeg forventer en engasjerende og utfordrende måned, og tror dette blir veldig spennende.

Marina Popovic

Foto - Scenebilder: “There is a Noise av HESTNES / POPOVIĆ”, foto av Frey Sif Hestnes
Foto - Portrett: Tobias Shaw Petersen