TrafoTalent for august er Anna av Nora Savosnick

Publisert 5. september 2017

Sist oppdatert 4. oktober 2017

News article image

Ved inngangen til september har fotograf Ole Erik Løvold hatt det ærefulle oppdraget å velge ett av alle bidragene dere la ut på Arena i august som månedens TrafoTalent. Det ble Anna av Nora Savosnick - les mer her om hvorfor akkurat dette verket ble valgt.

Det var en glede å gå gjennom bidragene her på Trafo.no sin Arena for august, og en litt skummel oppgave å skulle kåre månedens talent. Umiddelbart stakk Tiril Victoria Bergo sitt uttrykksfulle maleri No title seg ut med sin skarpe strek, spesielle lerret og mørke farger. Mathilde Stormark sitt dikt Mennesket er fullt av vakre bilder og eksistensielle betraktninger.

Månedens trafotalent for august 2017 for meg er imidlertid Anna av Nora Savosnick. Et tilsynelatende enkelt portrettfotografi som vitner om en moden tilnærming til håndverket, med sparsomme men effektive virkemidler i bruk - mykt, naturlig lys, en kjølig fargebalanse som fremhever de røde detaljene i bildet, et fornuftig valg av vinkel og dybdeskarphet. Modellen, en ung kvinne, ser tilbake på seeren med et tvetydig blikk. Det myke vinduslyset er glimrende. Uttrykket i bildet minner meg om en av vår tids store portrettfotografer, nederlandske Rineke Dijkstra, som i sine arbeider avbilder mennesker i overgangen mellom barn og voksen på en sart og følsom måte.

Savosnick og modellen ser ut til å være fortrolige med hverandre, og om dette ikke er et forutsetning, så går det hvertfall en lang vei i skapelsen av et godt portrettfotografi. Ungdomstiden er en turbulent periode preget av usikkerhet og sårbarhet, og denne strømmen av følelser synes jeg kommer til overflaten i dette bildet. Det er de mikroskopiske uttrykkene i ansiktet og de små øvrige detaljene - det bustete håret, ringen i nesen, sminken på øyelokkene - som i bildet kommer sammen og danner et vellykket portrett.

Savosnick gir ingen øvrige opplysninger i beskrivelsen av bildet og oppfordrer seeren til å tolke fritt, og ved å bruke et nøkternt og subtilt bildespråk lar fotografen oss se det viktigste tydelig og klart: mennesket.

Hilsen Ole Erik Løvold
www.olelov.com