News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Kazuo Ishiguro fikk nobelprisen i litteratur, tegneseriene i dagsavisene domineres av døde, amerikanske menn, portrettmaleri skaper debatt

Den britiske forfatteren Kazuo Ishiguro fikk nobelprisen i litteratur
– Håper jeg kan bidra til en positiv atmosfære i dagens ustabile verden, sier prisvinneren, i følge Aftenposten.

Den britiske forfatteren Kazuo Ishiguro er vinneren av nobelprisen i litteratur 2017.

Det offentliggjorde Svenska Akademien i Stockholm torsdag. Prisen er verdens viktigste litteraturpris.

– Det er en fantastisk ære, hovedsakelig fordi det betyr at jeg nå går i fotsporene til de største forfatterne i verden, sier en overrasket Ishiguro til BBC.

Han håper nobelprisen ville være en kraft for det gode.

– Jeg vil bli dypt rørt dersom nobelprisen gjør at jeg kan være med og bidra til en positiv atmosfære i dagens ustabile verden, sier han.

Les mer hos Aftenposten. Foto: Mike Segar

– Avisene svikter kvinnene
Tegneseriene i dagsavisene domineres av døde, amerikanske menn. En serie som Zelda av Lina Neidestam har ingen daglig publisering i svenske aviser, tordner Rocky-redaktør Lasse Espe til Empirix.

– Altfor få av de som bestemmer serieutvalget i avisene har noen særlig kunnskap om eller interesse for tegneserier. Da blir utvalget bestemt av andre ting enn kvaliteten. Hvem har de billigste seriene? Sannsynligvis de som syndikerer gamle amerikanske greier og bare kan pøse ut materiale fra arkivene.

Lasse Espe er redaktør for Rocky-bladet og ansatt i tegneserie-agentbyrået Strand Comics. Han har lenge vært engasjert i å hjelpe frem kvinnelige serieskapere. Nå har han gått gjennom serieutvalget i de 50 største svenske dagsavisene, med nedslående resultat: Den gjennomsnittlige serieskaperen som publiseres er 70 år gammel. Han er mann, amerikansk, og i mange tilfeller død. Døde serieskapere som Lee Falk (Fantomet) og Dik Browne (Hårek) fyller 37 prosent av tegneserieplassen i svenske aviser.

Til sammenligning legger dagens kvinnelige svenske serieskapere beslag på rundt 1 prosent av plassen, skriver Espe i en kronikk i den svenske avisen Dagens Nyheter den 29. september.

Les mer hos Empirix.

Vebjørn Sand illsint etter kunstbråk
Mener kritikere «framstår som et ryggesløst symbol på en flau, gjennomskuelig og forutsigbar politisk korrekthet» etter at valget av ham som portrettør blir slaktet, skriver Dagbladet.

Vebjørn Sand slår tilbake og kaller kunsthistorikere for ryggesløse og politisk korrekte og mener seg utsatt for et gufs fra marxist-leninistenes kontrollkultur.

Forrige uke presenterte studentavisa Universitas Vebjørn Sands portrett av den avgåtte rektoren Ole Petter Ottersen ved Universitet i Oslo (UiO). Bildet henger i Lucy Smiths hus, sammen med tidligere universitetsrektorer.

– Når man først skal bruke penger på et rektorportrett, så etterlyser jeg en faglig begrunnelse for valget av Vebjørn Sand, sier en av kritikerne, førsteamanuensis i kunsthistorie, Øystein Sjåstad, til Dagbladet. (…)

– Man kunne valgt en kunstner som utvider portrettsjangeren, ellers mener jeg at oljemaleriets tid er over. Rektorportrettet skulle vært et fotografi, sier han.

Les mer hos Dagbladet. Maleri: Vebjørn Sand

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 6. oktober 2017 12:41

Sist oppdatert: 13. oktober 2017 13:09

Kommentarer