News article image

De viktigste kultursakene i uke 47

Denne uken: «Mammon» vant Emmy for beste drama, 1406 kvinner snakker ut mot overgrep i norsk musikkbransje, slik er det å tegne for The New Yorker

NRK-serien «Mammon» vant Emmy for beste drama
«Mammon 2» vant pris for beste drama under den internasjonale Emmy-prisutdelingen i New York natt til tirsdag, skriver NRK.

I den kanskje aller gjeveste priskategorien – drama, vant den norske tv-serien «Mammon 2».

– Det er så moro. Det er helt vilt! Det går ikke an, sier serieskaper Vegard Stenberg Eriksen til NRK etter å ha vunnet.

De to brødrene Vegard og Gjermund Stenberg Eriksen fra Mysen hadde ikke helt tro på at de skulle vinne, og ble svært overraskede og glade. De to er manusforfatter og produsent bak den prisvinnende serien. (…)

«Mammon 2» var nominert i klassen beste drama, og konkurrerte mot australske «Wanted», brasilianske «Justiça» og japanske «Moriribito: Guardian of the Spirit». (…)

De to brødrene er stolte av å representere norsk drama.

– Det er ikke tvil om at norsk drama er ledende i Norden nå. Du har «Skam», «Nobel», «Frikjent», «Tredje Øyet» – hele hurven holder et veldig høyt nivå. Det er mange som har jobbet mye med å forbedre seg på å kunne tåle internasjonal konkurranse, sier Gjermund Stenberg Eriksen.

Les mer hos NRK. Foto: NRK

Norske musikere forteller om trakassering og misbruk i bransjen
Nå brister demningen: Musikkbransjen og klassiske sangere følger skuespillerne og skriver hvert sitt opprop om trakassering i .

Tilsammen har 1406 norske kvinner signert på to opprop Aftenposten nå kan presentere.

– Trakassering er et utstrakt samfunnsproblem, og problemet er definitivt omfattende i musikkbransjen også, sier Christine Thomassen, nestleder i Musikernes fellesorganisasjon (MFO).

Ida Maria, Bertine Zetlitz og Susanne Sundfør er blant 1100 kvinnelige musikere og 306 klassiske sangere som har signert to opprop mot seksuell trakassering.

Oppropene har de henholdsvis kalt #nårmusikkenstilner og #visyngerut. (…)

Eksemplene på trakassering i musikkbransjens opprop er mange:

«Jeg prøvde å si at jeg hadde kjæreste og ikke ville gjøre dette, og vri meg vekk. Men plutselig stakk han to fingre inn i meg under skjørtet mitt, og da gikk alt helt i svart. Jeg strittet halvhjertet imot mens den kalde, gamle tungen hans var i munnen min og mange andre steder på kroppen min.»

Les mer hos Aftenposten.

De norske New Yorkerne
Empirix har spurt Kristian Hammerstad, Bendik Kaltenborn og Rui Tenreiro om hvordan det er å jobbe for et av verdens mest prestisjefylte magasiner.

For illustratører er et oppdrag fra The New Yorker noe av det mest høythengende man kan håpe på. Det amerikanske magasinet har eksistert siden 1925, og navn som Art Spiegelman, Adrian Tomine og Chris Ware har regelmessig levert illustrasjoner til sidene deres.

I det siste har også en liten gruppe norske serieskapere dukket opp stadig hyppigere i The New Yorker. Dette var påfallende nok til at vi måtte spørre dem om prosessen.

Som serieskaper er Bendik Kaltenborn mest kjent fra Dongery-kollektivet, og fra utgivelser som “Serier som vil deg vel” (2009) og “Liker stilen” (2013). I høst er han aktuell med samleboken “Tegning, form og farge” på No Comprendo. Boken samler illustrasjoner som de siste ti årene har dukket opp steder som The New York Times, The New Yorker og Washington Post, og på platecovere for elektronikamusikeren Todd Terje.

For The New Yorker har han laget alt fra frimerkestore tegninger for restaurantanmeldelser, til større enkeltstående illustrasjoner. Kaltenborn anslår å ha laget rundt 70 av de større illustrasjonene, og rundt 160 tilsammen for magasinet.

– Jeg fikk jobben via Espen Friberg, som kjente en som jobber der da han jobbet i New York. Jeg hadde vel knapt lest det da jeg begynte der, men jeg visste jo at det var en institusjon for illustrasjon, sier Kaltenborn.

Les mer hos Empirix. Foto: Kristian Hammerstad, Bendik Kaltenborn og Rui Tenreiro

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 24. november 2017 12:34

Sist oppdatert: 1. desember 2017 14:33

Kommentarer