News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Hun blir Norges yngste konsertmester, Forfatterforeningen forsvarer egne avslag, hva gjør film-Norge etter #metoo?

Guro Kleven Hagen blir Norges yngste konsertmester
Fiolinisten Guro Kleven Hagen (23) blir ny konsertmester i Operaorkesteret, forteller Aftenposten.

Guro Kleven Hagen er innstilt til stillingen som konsertmester I i Operaorkestret. Med sine 23 år er hun tidenes yngste konsertmester i Den Norske Opera & Ballet og den yngste i Norge.

– Konsertmesterrollen er ganske ny for meg, men det er en utfordrende og spennende jobb som jeg ser frem til å vokse på og vokse inn i. Jeg har jobbet som musiker i noen år, og uansett om det har vært som solist, i en kammermusikkgruppe eller i et orkester, brenner jeg for å få ta del i stor musikk, sier Guro Kleven Hagen i en pressemelding.

I sin nye jobb skal hun – sammen med de to øvrige konsertmestrene, Catharina Chen og Øyvind Bjorå – lede Operaorkestret, med sine 101 fulltidsansatte musikere, og være bindeledd mellom dirigent og orkester.

Les mer hos Aftenposten. Foto: Jørgen Lohne og Trygve Indrelid

Forsvarer egne avslag
Det er smertefullt å få avslag fra Forfatterforeningen. Likevel må terskelen for medlemskap forbli høy, sier Hanne Ørstavik til Klassekampen.

Da Joanna Rzadkowskas andre diktsamling «Luftmensch» utkom i fjor, fikk den gode kritikker i både Morgenbladet og Klassekampen. (…)

Derfor søkte Rzadkowska om medlemskap i Den norske forfatterforeningen i fjor, rimelig sikker på at det ville gå veien. Men Rzadkowska ble ikke tatt opp i Forfatterforeningen. Søknaden ble avslått.

– Avslaget overrasket meg. Jeg opplever at jeg har fått anerkjennelse, så det er rart at de som gir meg et klaps på hånda, er fagforeningen, sier Rzadkowska.

En ny runde i den langvarige debatten om Forfatterforeningens medlemskriterier har blusset opp igjen de siste ukene, etter at et knippe krim- og spenningsforfattere før jul varslet at en ny forening, uten skjønnsmessige opptakskriterier, er i anmarsj.

Men det er altså ikke bare underholdningsforfattere som skriver for et kommersielt publikum, som risikerer å få avslag fra Forfatterforeningens litterære råd. En rekke av vår tids mest kritikerroste og prisbelønnede forfattere har i sin tid opplevd å få det ydmykende avslaget i posten.

– Der og da følte jeg det som en enorm krise. Det var helt forferdelig, sier Hanne Ørstavik.

Les mer hos Klassekampen. Foto av Joanna Rzadkowska: Flamme forlag

Hva nå, film-Norge?
Hvordan kan norsk filmbransje, i en verden etter #metoo og #stilleforopptak, sørge for en reell bedring? Rushprint har snakket med et knippe kvinner som innehar forskjellige funksjoner og posisjoner i det norske filmmiljøet.

2017 vil for mange huskes som året da seksuell trakassering for alvor ble satt på agendaen, på tvers av både arbeidsmiljøer og landegrenser. Det startet i Hollywood. I kjølvannet av Weinstein-affæren og den globale #metoo-kampanjen dukket det også opp en rekke emneknagger og opprop her i Norge, hvor kvinner i forskjellige bransjer gikk sammen for å vise omfanget og alvorlighetsgraden av en utbredt ukultur som lever i «beste» velgående. Norske skuespillere samlet seg bak oppropet #stilleforopptak. (…)

At kjønn står på dagsorden som aldri før er det liten tvil om. Men hvordan kan norsk filmbransje, i en verden etter Weinstein, etter #metoo og etter Giske, sørge for en reell bedring? Rushprint har snakket med et knippe kvinner som innehar forskjellige funksjoner og posisjoner i den norske filmmiljøet, og stilt dem spørsmålene under for å høre deres tanker rundt sitt eget arbeidsmiljø. Rushprint gjengir her noen av deres råd og ønsker for tiden som kommer.

Les mer hos Rushprint.

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 12. januar 2018 16:17

Sist oppdatert: 19. januar 2018 20:17

Kommentarer