News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Tidal har jukset med strømmetall, jubel for ny åndsverklov, Joachim Trier på plass som jurypresident i Cannes

– Over og ut for Tidal
Musikkprofessor tror avsløringene om lyttertall-juksene til strømmetjenesten Tidal gjør at selskapet er ferdig, dersom de stemmer.

Over 320 millioner falske avspillinger av sanger til artistene Beyoncé og Kanye Wests lyttertall er blitt manipulert i strømmetjenesten Tidal, Ifølge Dagens Næringsliv. Jukset skal gjort at artistene har fått større utbetalinger på bekostning av mindre artister.

– Hvis dette stemmer, så er det over og ut for Tidal, sier Bendik Hofseth, musikkprofessor ved Universitet i Agder til avisen. (…)

Tidal har ikke besvart DNs henvendelser om kommentar til det forskerne sier forskerne. Tidligere har Tidals advokat, Jordan W. Siev sagt at tallene er stjålet, og både norske og amerikanske myndigheter er varslet. Siev mener påstandene i avsløringen er gale, uansvarlige og mangel på forståelse.

– Tidal benekter uttrykkelig å ha «manipulert» strømmetallene for en artist eller sang på noen måte, eller å ha «endret royaltyutbetalinger» til rettighetshavere, skriver Siev til DN.

Les mer hos Dagsavisen. Foto av Beyoncé og Jay-Z: Win McNamee/AP/NTB Scanpix. Foto av Beyoncé: Scanpix/Reuters

Ny åndsverklov: Fest – ikke protest!
Det har vært knytta stor spenning til familie- og kulturkomiteens innstilling til ny åndsverklov. I går kom den, og kunstnerne kunne endelig sprette sjampanjen.

Ja, dette jubler vi over, sier forbundsleder i MFO, Hans Ole Rian, og sikter til familie- og kulturkomiteens innstilling til ny åndsverklov, som ble lagt fram for Stortinget tirsdag 8. mai.

En ny åndsverklov har vært etterlengtet, men mange kunstnere har vært sterkt imot at man endrer på en del viktige prinsipper fra den gamle loven fra 1961. Særlig den foreslåtte paragraf 71 har vært offer for mye diskusjon. Regjeringens forslag sa i korthet at hvis en kunstners åndsverk var gjort på bestilling og betalt av en oppdragsgiver, skulle rettighetene til verket gå til oppdragsgiver. I familie- og kulturkomiteens innstilling er paragraf 71 fjernet.

– Så langt ser det ut til at kunstnerne har fått gjennomslag for de fleste av sine krav, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, til Musikkultur.

Les mer hos Musikkultur. Foto: Hans Ole Rian

Presidenten under palmene
– Jeg er jo først og fremst filmelsker, sier Joachim Trier, jurypresident i prestisjeprogrammet Kritikeruken i Cannes.

Han har vist to av filmene sine i Cannes, og med «Louder Than Bombs» ble han første nordmann i hovedkonkurransen på tre tiår. Nå skal han selv bedømme film på verdens største filmfestival. Som jurypresident i Kritikeruken i Cannes vil han bokstavelig talt utpeke en filmskapers framtid siden det kun gjelder filmer laget av første- og andregangsregissører.

– Kritikeruken er jo et sted hvor mange store filmskapere har vist sine første filmer, sier Joachim Trier til Dagsavisen.

Vi møter han på et av de idyllisk rolige «boutiquehotellene» like bak Croisetten, der kjendissteder som Hotel Carlton og Majestic Barriere ligger på rekke og rad. Det var der han bodde sist gang, da han konkurrerte i selveste hovedkonkurransen. Når han i år entusiastisk langer ut under lysekronene på Carlton, selve navet i festivalsirkuset, er det som en 44-årig Cannes-veteran. «Oslo, 31. august» ble vist i Un Certain Regard-programmet, mens «Louder Than Bombs» brakte han inn i det aller helligste. Skuffelsen var desto større da hans hittil siste film fikk tommelen ned.

Les mer hos Dagsavisen. Foto: Mode Steinkjer

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 11. mai 2018 13:27

Sist oppdatert: 18. mai 2018 14:33

Kommentarer