Zen
Se neste verk: "det umulige"

Zen

NATE

NATE

2 uker, 3 dager siden (211 besøk)

Ny tegning boyaaah :->

Kommentarer

  • André Tribbensee

    2 uker siden

    veldig hyggelig!

  • NATE

    2 uker siden

    :->

    Takk for at du delte dine tanker!! Jeg er veldig takknemlig for denne samtalen og dine tips! :-D Jeg får ta med dette videre og bli enda bedre i å tegne!! >w< jeg gleder meg til å vise deg og dere andre mine nyere verk... ha en god dag alle sammen~~

  • André Tribbensee

    2 uker, 1 dag siden

    Nate, det var en fin dialog det her, og jeg vil ikke slutte. Picasso var et godt eksempel. Jeg ser på det å tegne realistisk i ditt tilfellet mere som en øvelse, eller trening enn et mål du bør streve etter, og slik kan du sikkert se på det hos Picasso også. De realistiske tegningene har vært standart-programm man som utdannet kunstner beherrsket i Picassos tid, ikke helt så konsekvent i våre dager, men de som jobber med mennesker vil nok komme tilbake til det til ett eller annet tidspunkt. Abstraksjonene er hos Picasso resultat av en utforskende og samtidig impulsiv prosess og hans kraft baserer seg også på følsomheten og forståelsen for den visuelle verden han har opparbeidet seg, og der var den klassiske og realistiske treningen visstnok viktig. Han har oppnådd en imponerende kraft som slår kanskje best gjennom, og her er jeg enig med deg, når han leker, og der han tar seg fri fra realismen igjen. Han evnet å både uttrykke og framkalle sterke følelser, noe som også interesserer deg. Det finnes selvsagt også andre eksempler der folk helt uten realistisk trening får til meget sterke uttrykk. Har for eks. sett det hos barn, eller hos folk med psykiske lidelser, also folk som oppnådde et direkte uttrykk uten omveien via skoler. Men disse har så klart også sine begrensninger.
    Det jeg har lyst til å lokke deg eller invitere deg til er å prøve det å tegne det du ser, men ikke etter foto, men at du kaster deg ut i den fysiske verden med en liten skissebok og blyanter i lomma. Bare for øvingens skyld, og for å prøve ut forskjellige uttrykk. Kommer ikke an på at tegningene blir fine. Det er uansett drit-vanskelig å få til riktig gode realistiske tegninger, men det lønner seg å trene stadig, du blir automatisk bedre med hvert 15. forsøk, og det er gøy når man har kommet seg over de første skuffelser. Du kan kaste boka etterpå om du vil, eller brenne det og begynne å fylle neste samtidig. Slik kan man tegne absolutt overalt, på kafé, i trikken, hjemme, på kjøpesenter i kirka, på do,... og det finnes motiver overalt. Det er gøy å observere mennesker og å tegne deres uttrykk (iblant hemmelig) mens du ser dem. Gjelder å prøve å tegne alt man ser, også objekter og romelementer. Raske skisser framfor langvarige prosjekter. Mye rart som skjer og som sklir ut eller som blir helt annerledes enn man tenkte. Det vil ha effekt helt sikkert også på det du maler på datamaskinen, og på resten av ditt arbeide.
    Kunne tenke meg at det kan komme mye interessant ut for deg. Realistisk tegning altså ikke som mål, men mere som en stasjon underveis. Derifra ville det åpne seg mange dører og det visuelle språket, repertoiret ville utvides. Men hvorfor skulle det være nødvendig å utvide når du allerede har noe som funker? Jo, du ville få uttrykk bl. annet for dine følelser og tanker, de du ikke har funnet språk eller bilder for ennå. Du ville se de andre menneskene og deg selv bedre. Du ville kunne kommunisere med folk enda bedre.
    Har opplevd dette selv og sett det hos mange andre. Det lønner seg, selv om man allerede ha funnet et uttrykk man liker. Men læringen tar aldri slutt. Siden du maler mennesker er noe av det beste du kan gjøre å lære så mye som mulig om hvordan deres uttrykk fungerer, og gjøre det på forskjellige måter samtidig. Gjennom å tegne det du ser foran deg lærer du å se mere. Du har sikkert gjort slike erfaringer allerede, når du maler og treffer et uttrykk, at du blir mere presis i uttrykket eller legger merke på mere enn før. Se en gang på denne her fyren "Lucian Freud" og hva han henter ut av den realistiske tilnærmingen, hvordan han studerer menneskene med både presisjon, råskap og kompleksitet: https://www.google.no/search?q=lucian+Freud&biw=1318&bih=609&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiU7IarxffRAhXCFywKHUrnBokQ_AUICCgB
    Det er sannsynligvis ikke helt din verden men du skjønner kanskje at det er noe å hente der.
    Masse lykke til og håper du fikk lyst å hive deg på. Spent på dine produksjoner framover uansett!

  • NATE

    2 uker, 2 dager siden

    Yes! Jeg kjenner meg definitivt igjen!

    Og haha~ var det så lett å se gjennom min ''maske''? :-D jøsses, jeg er nesten imponert xDD eller kanskje det er lett å lese meg? hmm...

    Når det gjelder å tegne en mer realistisk stil så må jeg nesten begynne å nøle. Det kan være imponerende å tegne realistisk, men man utelater mye av sin kreativitet etter min mening. Å tegne etter en foto, strek for strek - eller tegne veldig realistisk, begrenser dine egne følelser vil jeg si. Det er bare så mye et ansikt, en positur, kan vise av følelser (hvis man bare tegner realistisk), men lar man seg være litt ekstra kreativ, og gi seg selv lov til å bryte noen anatomiske regler, så kan disse følelsene i bildet bli forsterket ganske mye. Se Pablo Picasso for eksempel, han kunne tegne og male i en veldig realistisk stil men disse realistiske maleriene hans var nesten litt... død? Det var lite til null følelser knyttet til dem... men! Når han begynte å forvrenge ansiktsuttrykkene mer og sette kroppsdeler ut av ledd i maleriene sine, plutselig ble maleriene mer intense, mer rik på følelser! :->

    og det er vel grunnen til at jeg tegner i en semirealistisk stil, nettopp fordi da kan jeg overdrive følelsene og bevegelsene i maleriene mine til en mye større grad!~~ :-D

  • André Tribbensee

    2 uker, 2 dager siden

    Nate, det var veldig godt gjort at du tok utfordringen og svarte selv om dette var vanskelig. Ikke noe problem at teksten ble lang, interessant å drøfte dette med deg her. Synes egentlig ikke at teksten er lang heller. Etter min erfaring kan det lønne seg å prøve å legge ord på det man prøver seg på eller på det man føler, selv om man ikke alltid blir ferdig med det. Handler ikke nødvendigvis om å bli ferdig heller, men mens man prøver å finne passende ord kan saken bli klarere for en selv også. Det kan være en måte å tenke. Jeg stiller meg slike spørsmål stadig vekk selv også, fordi jeg ønsker å forstå til en viss grad for å kunne bruke alle sider av meg selv, ved å gå til bunns i en sak som interesserer meg og til å tilspisse mitt arbeide. Det kan hjelpe ved å ta avgjørelser. Det handler etterhvert også om å skjerpe sine sanser, sin forståelse og sitt uttrykk. Når man ønsker å kommunisere eller dele noe med dem man viser sine bilder, kan språk være en måte å finne ut om det funker. Kjenner den andre igjen noe jeg har lagt i dette? eller missforstår han/hun? Evner mitt arbeide å transportere det jeg vil kommunisere, og hva vil jeg egentlig kommunisere?

    Jeg liker hvordan du snakker om følelser, om menneskenes kompleksitet og det skinner en form for kjærlighet gjennom dette, samtidig kjenner jeg at det ligger mye annet der også. Noe underliggende og skjult, noe ganske mørkt?
    Har du forresten prøvd ut andre uttrykk? å tegne mennesker realistiske for eks.?
    Tegningen vi ser her minner meg på en måte på en maske. Klær interiør og en grundholdning bidrar kanskje mere til uttrykket enn ansiktsuttrykket som vanligvis er preget av et omfattende system med muskler som har sin effekt på hudoverflaten, det gjennomlevde etterlater spor i hudstrukturen, rynker etc. og vi leser dette uttrykket med uhyrlig presisjon, selv om vi ikke er oss bevisst over dette mens vi gjør det. Men du velger det bort og en tegneserie- eller manga stilen isteden, som er en drastisk forenkling. Den bærer mindre informasjon.
    Hadde vært interessant å se hva som skjer når du tester ut helt forskjellige uttrykk. Har du prøvd? Kunne du tenke deg å prøve?
    Ved en sak må jeg motsi deg: jeg mener at du absolutt har mange andre, hundretusendevis, av funksjoner enn å underholde andre. Eller jeg bør kanskje tolke det mere som et statement?

  • NATE

    2 uker, 3 dager siden

    Jeg henter historiene mine fra ordentlige og personlige hendelser~~ >.0 jeg har aldri vært god i å fortelle historier eller forklare mine følelser - muntlig, så å ha mulighet til å tegne på ark er jeg er glad for!

    Det er så mange følelser jeg har, men jeg kan ikke legge navn på dem haha~ jeg har ikke en gang en ledetråd som kan foreslå hva jeg føler akkurat nå :-P ;;;; når jeg tegner derimot kan jeg beskrive følelsene vell, mine så takk gud for det xDDD

    Jeg blir fascinert når jeg føler noe så sterkt at kroppen og verdenen rundt, begynner å forandre seg, kroppen blir kaldere, omgivelsenes farger ''fryser''... f.eks., og dette er øyeblikker jeg ønsker å fange i et bilde. Mennesker er så komplekse, men fantastiske, skapninger, så jeg kommer alltid til å lage en hyllest til oss. En hyllest til våre evner til å føle så sterkt :-D dette er grunnen til jeg alltid tegner mennesker! :-))

    For nå, det jeg ønsker å fortelle verdenen er historier fra virkeligheten, fra mitt perspektiv :-D jeg vil dele det jeg følte i alle disse øyeblikkene xDD;;

    2) Ah~~ god spørsmål! Jeg har ingen god svar for dette dessverre... det å underholde folk... føles bare riktig ut!~ Jeg har ingen andre funksjoner enn å underholde andre... det å se andre smile gjør meg veldig glad for en eller annen grunn :-))

    og aaaaaaaah, disse er vanskelige spørsmål haha ;;; det verste er at det er umulig for meg å svare kort xDDDD uh men jeg skal prøve!! Underholdning er en aktivtet som holder fokuset til et publikum eller får dem til å føle noe. tadaa!

    yayaya, jeg må lære meg å skrive mindre og mer konsentrert lol

  • André Tribbensee

    2 uker, 3 dager siden

    Hei Nate, dette var en interessant kommentar. Eksperimentering og formidling eller framkalling av følelser er visstnok noen av de store drivkreftene for mange kunstnere. Det jeg får lyst til å spørre deg allerede nå er: hvor henter du historiene fra som du vil fortelle? Hva vil du snakke om? Og 2. hvorfor vil du underholde, hva er egentlig underholdning?

  • NATE

    2 uker, 3 dager siden

    Hei hei Andrè!! :-> I det siste har jeg blitt hengt opp i å skape en atmosfære i tegningene mine... å dytte fram bestemte følelser inn i folk, så man kan si at disse tegningene er mer som ''eksperimenter'' for meg - jeg vil at publikum skal føle noe når de ser tegningene mine... så jeg eksperimenterer med både lys og farger :-D. Jeg ønsker å bli en bedre forteller innenfor kunst verdenen så...

    Før tegnet jeg bare for å tegne, men nå ønsker jeg å gjøre mer med tegningene mine. Jeg ønsker å fortelle historier som kan bli forstått av alle folk, både utenlands og innlands! Jeg lever for å underholde! :-D

    I disse tegningene prøver jeg mitt beste på å skape en følelse av at dette er den siste gangen du ser denne personen. En ''ha det'' tegning kan man si >w<

  • André Tribbensee

    2 uker, 3 dager siden

    Hei, lurer på hva disse bildene handler for deg om? Dette her og det andre du har lagt ut.

  • NATE

    2 uker, 3 dager siden

    OMG!!! Glemte å tegne i ''that corner'' av bilde haha~~ ;;;; =w=

Mer av NATE

Andre i kategorien bilde