News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Advarer mot egen Utøya-film, hvordan er det å være nyutdannet og flerkulturell skuespiller?, roper varsko om kinoen

Advarer mot sin egen Utøya-film: - Folk må tenke seg grundig om før de ser den
Regissør Erik Poppe letter på sløret om sitt neste prosjekt. Han tror filmen vil gjøre sterkt inntrykk på publikum.

Regissør Erik Poppe viste pressen et kort klipp fra sin kommende film, «Utøya 22. juli» i kinosalen til Kunstnernes Hus i Oslo onsdag ettermiddag. Etterpå var det dørgende stille.

Graden av innlevelse og realisme i filmen kan bare beskrives som vond og rystende.

Poppe forteller til Dagbladet at etterlatte, pårørende og andre involverte har fått se filmen. Flere har kjent en lettelse, hevder han, over at historien fortelles så nært og intenst, men regissøren advarer samtidig om at den ikke er for alle.

– Jeg har vist filmen for ungdommen som var på Utøya, og involverte etterforskere i politiet, og flere reagerer fysisk og får vondt. De som tror at filmopplevelsen kan bli for sterk, må tenke seg grundig om før de ser den, sier Poppe.

– Vi må ikke glemme, derfor trenger vi filmer og bøker om 22. juli. Tier vi for Breiviks skyld, har vi tapt, fortsetter filmskaperen.

Les mer hos Dagbladet. Foto: Nina Hansen/Dagbladet

– På tide at vi får spille Torvald og Nora!
Seks ferske skuespillere fra Det norske teateret har skrevet hver sin monolog for kamera. Hos Rushprint kan du møte alle seks, som om få måneder er klare for den barske bransjevirkeligheten. Hva slags forhåpninger har de til en bransje som har fått kritikk for fravær av mangfold?

Seks skuespillerstudenter fra Det Multinorske ved Det Norske Teatret har skrevet hver sin monolog som de sammen med et knippe regissører skal visualisere. Prosjektet, som er initiert av Det norske teateret, i samarbeid med Oslo16 og Viken filmsenter, strekker seg over tre måneder for at studentene skal få brynt seg på filmmediet.

De seks skuespillerne bak Oslo-monologene er ganske ubeskrevne i norsk film- og tv-sammenheng: Peiman Azizpour, Mimmi Tamba, Amina Sewali, Emil Rodrigo Jørgensen, Catharina Vu og Kidane Gjølme Dalva.

Men om få måneder er de ferdig utdannet skuespillere, og da venter den såkalte bransjevirkeligheten der ute. Hva slags forhåpninger har de? Hvordan opplever de å være såkalt flerkulturelle skuespillere?

Les mer hos Rushprint.

Roper varsko om kinoen
Kinobesøket gikk ned i både Norge og EU i fjor. Hvis trenden fortsetter, er det stor grunn til bekymring, skriver Klassekampen.

Til tross for strømmetjenestenes inntog i norske og europeiske hjem har kinobesøket holdt seg relativt stabilt de siste årene.

Men i fjor gikk pilene ned. Nye estimater som ble publisert av European Audiovisual Observatory i går i forbindelse med filmfestivalen i Berlin, viser at kinobesøket i EU totalt hadde en nedgang på 0,7 prosent i fjor.

I Norge var nedgangen på 10,4 prosent etter rekordåret 2016, viser tallene.

Dersom besøket fortsetter å synke, gir det stor grunn til bekymring, mener Terje Gaustad, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI.

– Filmbransjen er blitt så avhengig av inntektene fra kino at den er veldig sårbar for endringer i kinomarkedet. Tallene har foreløpig holdt seg godt, men det kan endre seg, og da vil det få dramatiske utslag for inntjeningen til norsk film, sier han.

Les mer hos Klassekampen. Foto: Fra «Askeladden i Dovregubbens hall», fjorårets mest sette norske film på kino

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 16. februar 2018 13:09

Sist oppdatert: 23. februar 2018 14:14

Kommentarer