News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Norges mest anonyme kunstner står frem, teatersjefer raser mot Frp-forslag, verden fikk ikke mer kunstnerisk frihet i 2018

Norges mest anonyme kunstner avslører hvem han er
Helt frem til i dag har han bare vært kjent som «Dolk» – i 15 år har Norges mest berømte gatekunstner vært helt anonym. Nå er Andreas Hamran Færø lei av å lyve om hvem han er og hva han driver med, skriver VG.

I en stor reportasje i BT torsdag avslører 41 år gamle «Dolk» sin egentlige identitet.

– Jeg har ikke planer om å være mye i mediene selv om jeg nå trer ut av skyggene. Helst vil jeg unngå det. Men det er likevel en lettelse å få det gjort – å «stå frem» som Dolk, sier Færø til BT.

«Dolk» er et kjent pseudonym i norsk kunstverden. Hans kunst har lenge vært ettertraktet. Under overskriften «Norsk gatekunstner håvet inn 388.000 på 40 minutter» skrev VG i 2011 om hvordan 250 trykk signert Dolk ble revet bort.

Men dette er bare toppen av et isfjell for kunstneren Andreas Hamran Færø. Ifølge BT hadde han i perioden 2007 til 2017 en skattbar inntekt på rundt 28 millioner kroner.

Les mer hos VG. Foto: Pontus Höök/ NTB Scanpix

Teatersjefer raser mot Frp-forslag: – Uakseptabelt
Teatersjefene ved de største norske teatrene reagerer sterkt på Fremskrittspartiets forslag om å stoppe støtten til Black Box etter omstridt forestilling. – Helt uakseptabelt, sier Det Norske Teatret-sjef Erik Ulfsby til Dagsavisen.

– Dette er oppsiktsvekkende. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle få sett noe sånt i Norge. Vi har ikke sett slike forsøk på politisk styring av teateret i Norge siden andre verdenskrig, kommenterer Erik Ulfsby, sjef ved Det Norske Teatret.

I Oslo bystyre la Fremskrittspartiet onsdag fram forslag om å stoppe støtten til Black Box Teater, under den endelige behandlingen av Oslobudsjettet 2019. Bakgrunnen er den omstridte forestillingen «Ways of Seeing», som omtaler navngitte politikere og har filmede innslag av hus og hager til blant andre justisminister Tor Mikkel Wara og Christian Tybring-Gjedde. Forestillingen «har kartlagt nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn», heter det i presentasjonen.

Les mer hos Dagsavisen. Bilde av Teatersjef Erik Ulfsby ved Det Norske Teatret: Arne Ove Bergo

Å vere fri
I mars i år la organisasjonen Freemuse fram sin årlege rapport om tilstanden til kunstnarisk fridom – det har ikkje betra seg. Om musikarar kan vi lese at to vart drepne, 31 tiltalt, 31 fengsla, 12 arrestert, 22 angripne, fire bortført og 63 sensurert i 2017, skriver Ballade.

Og dei sakene Freemuse har sett på er berre toppen av isfjellet, seier rapporten. Norske Safemuse, eller Safe Music Havens Initiative, vart etablert for å gi slike artistar ein stad der dei er fri til å arbeide og uttrykke seg. I haust lanserte Safemuse nettserien SAFE, der vi møter musikarar som har vore truga på grunn av sitt kunstnariske virke i samtale med norske musikarar. (…)

Ein av musikarane som har fått hjelp av Safemuse er Sina Winter.

Svart langt hår, svarte kle, band-t-skjorte – joda, han har “svartmetall-uniformen” – men gjennom det varme smilet og augene lyser Winter alt anna enn aggresjon.

– Uansett om det er rock eller metal eller kva som helst, så er det blasfemi. Dei ser håret, dei svarte kleda, gitaren og trur at eg er satanist.

Winter ler når han fortel dette. Det er latterleg. Men det er livsens alvorleg.

Sina Winter kom frå Teheran, Iran, til Orkanger, Noreg, i 2014. I Iran er musikken hans forbudt.

Les mer hos Ballade. Foto av Sina Winter: Henrik Fjørtoft

Trafos nyhetsredaksjon ønsker alle en god jul og et godt nytt år!

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 21. desember 2018 13:24

Sist oppdatert: 4. januar 2019 12:54

Kommentarer