News article image

Trafo holder øye med det som skjer i kulturlivet.

Denne uken: Snapchat satser på egne TV-serier, Tom Egeland skriver om bøkene sine før strømming, Oslo-kinoer går sammen for å vise kvalitetsfilm

Snapchat satser på egne TV-serier
Medieviter: – Snapchat er det første teknologiselskapet som skaper innhold tilpasset høydeformat på mobilen.

Snapchat satser på Original Shows skapt i samarbeid med store film-selskap og kjente historiefortellere.

– Vi brukte over to år på å bygge en plattform for video i høydeformat som ble designet for mobil, og til nå har det vært en stor suksess. Endelig kan vi presentere eget innhold på Snapchat som nå er tilgjengelig i Norden. Seertallene er tredoblet i USA der det først ble lansert noen år tilbake, sier en kilde i Snapchat.

– Snapchat er det første teknologiselskapet som skaper eget innhold tilpasset plattformen, mens andre selskap som Netflix, Youtube, Facebook Watch og Amazon skaper serier i kjente formater, sier Gry Cecilie Rustad, medieviter ved Universitet i Oslo.

Les mer hos NRK. Foto: Snapchat/Privat

Skriver om før strømming
Strømmetjenestene forandrer ikke bare bokmarkedet, men også selve skrivingen. Tom Egeland har begynt å tilpasse romanene sine til lydbokformatet.

Det siste året har salget av trykte bøker gått ned. Samtidig tar strømmetjenester som Storytel og Fabel en stadig større del av det norske bokmarkedet.

Kan det bety at norske forfattere snart må tilpasse bøkene til lydbokformatet mens de skriver?

Flere av bøkene til forfatter Tom Egeland er blitt lest inn som lydbok. Og han har måttet gjøre justeringer i tekstene som skal over på det auditive formatet.

– I mange av mine bøker benytter jeg chiffere, symboler og grafiske elementer. Slike tekstpassasjer lar seg vanskelig overføre til høytlesning, sier Egeland

Derfor har han, i samarbeid med Lydbokforlaget, tilpasset bokmanusene slik at de lettere skal kunne leses høyt.

Les mer hos Klassekampen. Foto: Christopher Olssøn

Hovedstadens nisjekinoer med felles løft for distribusjon
Tre nisjekinoer i Oslo går sammen om å sette opp nye filmer av såkalt høy kunstnerisk kvalitet som ikke får bred kinodistribusjon.

Kunstnernes Hus Kino, Vega Scene og Cinemateket i Oslo går sammen om å sette opp nye filmer av såkalt høy kunstnerisk kvalitet som ikke får bred kinodistribusjon.

Den første filmen som blir en del av den felles satsingen er Paul Schraders kritikerroste «First Reformed».

Alliansen mellom nisjekinoene er tidligere varslet. I en felles pressemelding begrunnes den som «en naturlig følge av de senere årenes oppblomstring av en mer vital og nyskapende filmformidling i Norge, med uavhengige kinoer, en rekke nye visningskonsepter og vektlegging av samtaler om film. Alle de tre visningsstedene har kuraterte program der filmens kunstneriske verdi er et viktig premiss for utvalget, og der filmene sees i en sammenheng,» heter det i omtalen.

Les mer hos Rushprint. Foto fra filmen «First Reformed»

Forfattet av: Roy Søbstad

Opprettet: 22. februar 2019 13:56

Sist oppdatert: 1. mars 2019 13:22

Kommentarer