TrafoProfil: Ivar M. Trengereid

Publisert 27. november 2019

Sist oppdatert 27. november 2019

News article image

Fjellene er store og husene små i maleriene til Ivar. Motivene minner ham om stedet han kommer fra.

Ivar M. Trengereid studerer statsvitenskap i Oslo, men ganske ofte reiser han hjem til Sunnmøre for å male motiver fra den storslåtte kystnaturen der.

Og gode bilder blir det. I januar i år ble Ivar kåret til månedens TrafoTalent.

– Jeg er en 21 år gammel student og amatørkunster, som kommer fra et lite tettsted utenfor Ålesund, forteller han når vi tar kontakt for å bli litt bedre kjent. – I dag går jeg på statsvitenskap på Universitetet i Oslo. Fra neste år skal jeg begynne å studere jus.

Hjemme på Sunnmøre har jeg vokst opp i en stor familie, og med en kreativ mor som i årevis har pushet meg inn i kulturskolen og andre kreative aktiviteter.

Nå, noen senere, er jeg midt i arbeidet med en egen kunstutstilling!

Hva var det som først vekket interessen din for maleriet?

Jeg har siden jeg var yngre likt å bruke hendene mine. Etter å ha gått i kulturskolen i noen år og fått lært en del om form og farge, ble det naturlig for meg å prøve å tegne og male egne bilder. Interessen kom som et resultat av en inspirerende lærer, vilje og en god porsjon stahet.

Ørnulf Opdahl er en maler du ofte blir sammenlignet med. Er det noen andre, kanskje yngre malere du føler slektskap med eller blir inspirert av?

For det første må jeg få bare si at det er veldig stas å bli sammenlignet med Ørnulf Opdahl. Som en av Norges fremste kunstnere er det klart at arbeidene hans inspirerer meg på flere måter. Selv har han sagt at jeg har tillatelse til å herme litt om jeg sitter fast i et landskap, som det jo hender jeg gjør en gang iblant.

Av andre kjente kunstnere som jeg liker godt og inspireres av, kan jeg nevne blant annet Rune Furelid og Jan Ove Ringstad – som begge holder til i Ålesund, og den norske skulptøren Håkon Anton Fagerås.

Når det kommer til yngre kunstnere, skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har så veldig god peiling.

Det er ganske stor kontrast mellom det å male og studier i juss og statsvitenskap. Hva er det malingen gir deg utløp for?

Ja, det er definitivt en stor forskjell i det å studere og male malerier. På lesesalen fordyper jeg meg i teori og drøftinger, mens når jeg maler, gjerne med god musikk på øret, får jeg utløp for mine kreative sider.

Hvordan er det å stå i Oslo og male motiver fra sunnmørsnaturen? Får du hjemlengsel?

Jeg er så heldig å ha en mor som har bygget meg et eget atelier hjemme i hagen på Sunnmøre, hvor jeg kan rote og styre på helt uforstyrret. Det blir derfor en del reising, og ikke så mye maling i hovedstaden – selv om det er noe jeg veldig gjerne kunne ha tenkt meg.

Jeg har landet på at det ikke går an å kaste om seg med pensler og oljemaling i et kollektiv med en gjeng andre trøtte studenter som puster meg i nakken. Over spisebordet i kollektivet har jeg derimot hengt et stort maleri som minner meg på hvor jeg kommer fra.

Det er ganske mektige bilder du lager. Himmelen, fjellene og havet er enorme, mens husene er bitte små. Hvilken følelse er du ute etter å fange?

Jeg liker motiver med tydelige kontraster og store flater. Jeg er også glad i å legge inn små detaljer som kan fortelle egne historier og som åpner opp for tolkning. De små husene du spør om, bruker jeg blant annet for å få frem hvor mektig naturen er i forhold, og kan på sin egen måte tolkes forskjellig fra person til person.

Helt enkelt skal jo et landskapsmaleri først og fremst være et bilde av et landskap. Samtidig vil jeg gjerne prøve å gjengi noe på lerretet – en følelse eller et hint – som fanger oppmerksomheten til den som ser på.

Kan du fortelle litt om hvordan du velger motivene dine? Finner du dem for eksempel ute i naturen, baserer du deg på foto eller bruker du ganske enkelt fantasien?

Det varierer. Noen ganger tar jeg utgangspunkt i fotografier eller andre malerier, andre ganger i fantasien. Motivet endrer seg ofte underveis, og jeg holder meg sjelden til den opprinnelige planen. Kysten på Sunnmøre byr dessuten på mange vakre, datamatiske og storslåtte landskaper å velge mellom!

Er ikke akryl og olje egentlig ganske tungvint og gammeldags? Hva er galt med å male digitalt?

Her må jeg bare svare blankt nei – akryl og olje er ikke gammeldags. Å male digitalt vil jeg påstå ikke kan måle seg med det å forme et bilde med ekte pigmenter, oljer og bustete pensler.

Jeg sitter dessuten nok foran skjermen fra før av!

Hvilke ambisjoner har du som maler?

Det er ikke tvil om at jeg vil fortsette å male i årene fremover. Om det blir kunstner av meg, er derimot en helt annen sak.

I første omgang blir det i alle fall fem år til på skolebenken. Heldigvis har jeg muligheten til å være kreativ i fritiden og kunne male på i mitt eget tempo. Det er veldig greit å ha en hobby man liker – som gir glede og motivasjon!

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Trafo er en super plass å få vise frem det jeg driver med. Gjestementorordningen er i tillegg et godt tilbud hvor man får tilbakemeldinger fra folk med ulik erfaring fra ulike bransjer.

Du kan følge Ivar videre på profilsiden hans og på Instagram. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.