Erlend Wichne takker for sin tid som Gjestementor. Han er imponert over det høye nivået på bidragene, og håper at alle fortsetter å lage ting som gir mening for dem, og drar dit skapertrangen fører dem.
Jeg har starta hver dag i september med å se gjennom og gjøre meg kjent med nye kunstneriske bidrag her på Trafo. Det har vært veldig spennende å følge den svarte firkanten som vender på seg, og alltid bli overraska over hva som dukker opp. Jeg kjente ikke Trafo så godt fra før og må ærlig innrømme at jeg er imponert over det høye nivået på mange av bidragene. Unge kunstnere utfolder seg i så mange kunstformer og gjør så mye originalt og spennende at det har vært utfordrende å holde tritt og å forsøke å si noe vettig som gjenstementor.
Jeg har vært nødt til å bevege meg ut av komfortsonen og kommentere på ganske mye anna enn litterære bidrag, som skulle være mitt spesialfelt. Jeg har forsøkt å beskrive mitt møte med hvert enkelt kunstverk på en nysgjerrig og ærlig måte. Jeg har tatt det for gitt at mye av det jeg har møtt, har vært verk som er del i en større prosess eller heilhet. Jeg har forsøkt å lese, se og høre alle bidrag på sine premisser, men skjønner at jeg heilt sikkert kommer til kort som betrakter på mange vis. Forhåpentlig har noen av dere funnet tilbakemeldingene mine givende og kanskje også inspirerende. For det er vel det jeg har ansett som min viktigste oppgave: å oppmuntre til at unge kunstnere skal skape mer.
Noe av som har vært berikende utover bidragene i september, har vært å bla bakover i katalogen til de som har delt sine verk. Plutselig får jeg innsikt i spirende kunstnerskap med stor bredde, eller tvert i mot med et fokus og detaljnivå som gjør meg stum.
"I fred" av Joachim Nygaard Jernberg
Hvis jeg skal trekke fram enkeltkunstnere eller -verk som jeg har blitt spesielt berørt av gjennom oppholdet som gjestementor, vil jeg gjerne nevne Joachim Nygaard Jernberg, som har delt mange fotografier gjennom september. Flere av disse skaper en nærhet til andre kropper, som nærmest er rørende. De vekker forestillingsevnen min, og jeg vil gjerne kalle dem poetiske. Jernberg setter også noen ganger dikt til bildene sine. Jeg har fått inntrykk at han er en god bidragsyter til Trafo-miljøet. Han bidrar med kommentarer og entusiasme for andres verk. Jeg er overbevist om at dette engasjementet i møte med andres kunst kommer til å gjøre hans eget kunstnerskap rikere.
Det har også vært fint når det har kommet heilt nye bidragsytere til Trafo. Blant dem som debuterte på Trafo i september, var Elise Sløgedal. Hun delte to låter innspilt under eksamensfestivalen til Norges Musikkhøyskole. Jeg beit meg særlig merke i stemmebruken hennes og synes at hun fikk overraskende mye ut av både veldig sangbare ord og mindre sangbare ord.
"s.49-50" av Inrid Vigerust Kallestad
I den boklige enden av Trafo ble jeg imponert av Ingrid Vigerust Kallestad sitt særdeles spenstige kunstbok med fargesprakende kollasjer. Dessuten ble jeg inspirert av Celina Aanes Larsens eksperimentering og utforsking av tekst, sideoppsett og boksider. Larsen har delt mye spennende i september.
"Regnspytt i ansiktet" av Celina Aanes Larsen
Enda flere kunstnere kunne ha blitt trukket fram her. Jeg håper at alle fortsetter å lage ting som gir meining for dem og at dere drar dit skapertrangen fører dere. Samtidig håper jeg også at dere dyrker tålmodigheten i arbeidet det med kunsten deres, slik at dere både kan få øye på og utvikle heilheten i deres kunstnerskap.
Tekst av Erlend Wichne