Ellen Røed er Gjestementor på Trafo i mars

Publisert 1. mars 2016

Sist oppdatert 1. april 2016

News article image

Billedkunstner Ellen Røed er Gjestementor på Trafo i mars. Les vårt lille intervju med henne her:

Hvem er du?
Jeg er billedkunstnerutdannet på Kunstkademiet i Trondheim (NTNU) i 2001. Jeg begynte med kunst omtrent på den tiden internett ble etablert og et videokameraer ble så billige at selv en fattig student kunne skaffe seg et. Jeg kastet meg over internett og eksperimenterte med koding, animasjon, performance, video og andre former som kunne utfordre denne formen for nye sosiale nettverk. I Trondheim drev jeg mye med sanntidsbasert video og jeg eksperimenterte særlig med ulike former for interaktivitet og det å krysskople data, noe som ble mulig omtrent da. Jeg laget eksperimentelle teaterforestilinger og var med å starte Klubb Kanin, en arena for støymusikk. Jeg stod for det visuelle og eksperimenterte blant annet med en analog videosynth fra åttitallet som jeg fant i kjellern på Akademiet. Etter kunstakademiet fikk jeg jobb på Bergen senter for elektronisk kunst. Mens jeg var der begynte jeg merkelig nok å male og jeg laget utstillinger som kombinerte maleri med video og elementer som for eksempel vindmålere og mikrofoner. Jeg har også jobbet på Kunstakademiet i Bergen i nesten ti år, før jeg nylig flyttet til Drammen. Ved siden av å jobbe som kunstner underviser jeg nå i film og video på Høgskolen i Oslo og Akershus og jeg er med å drive et slags forskningsprogram for kunstnere, Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Hvilke uttrykk er det du jobber med?
Jeg har alltid vært opptatt av forholdet mellom lyd og bilde. Jeg har mest erfaring med bevegelige bilder, altså video, og en slags live video/vj/musikkvideoform som man kanskje kan kalle audiovisuell performance men jeg er altfor glad i å eksperimentere til å holde meg til en bestemt uttrykksform. Jeg er også veldig interessert i både maleri og scenekunst. De siste årene har jeg blitt mer og mer opptatt av naturvitenskap og jeg har jobbet med forskjellige typer instrumenter som egentlig hører hjemme der.

Fra prosjektet Skyvelære #8, Kinetic sound sculpture 2013

Hva har du å lære bort til Trafos medlemmer?
Først og fremst min fascinasjon for å eksperimentere, å utfordre etablerte medier og kjente former gjennom en slags undersøkende holdning. Jeg tror min grunnkraft inn i kunsten har vært ”hva skjer hvis jeg gjør dette isteden”…

Hvilke forventninger har du til oppholdet ditt som gjestementor?
Jeg er veldig sosial som kunstner og blir lett interessert i det andre driver med. Sånn sett vet jeg at jeg nå vil få mange nye impulser som vil gjøre inntrykk på meg. Jeg gleder meg veldig.

Fra prosjektet The Volcano (Elektra), 2005/2012