TrafoProfil: Elias Bjørnson Olderbakk

Publisert 29. november 2018

Sist oppdatert 29. november 2018

News article image

Klesdesigneren, magasinredaktøren og DJ-en Elias liker å ha mange prosjekter på gang. – Hvis du gjør tre ting samtidig og én av de går i dass, så har du to ekstra sjanser, sier han.

Det er ikke noe å si på driftigheten til Elias Bjørnson Olderbakk. I sommer, for eksempel, produserte han og to kompiser et 140 sider tykt magasin på én uke og lanserte det over en hel helg i sin egen pop-up-butikk. Utgangspunktet for alt sammen var klesmerket han jobber med å etablere.

Elias er med andre ord akkurat den typen ildsjel Trafo liker å gjøre seg bedre kjent med.

– Jeg heter Elias. Kommer fra Hamar, men har bodd i Oslo de siste fire årene, begynner han når vi ber ham fortelle litt om seg selv. – For øyeblikket tar jeg en master i design på Arkitektur- og designhøgskolen, samtidig som jeg driver med litt forskjellige prosjekter på si!

Kan du fortelle litt om bakgrunnen for klesmerkeprosjektet Boden?

Bakgrunnen for dette prosjektet handlet i hovedsak om at jeg og mine to klassekamerater Axel og Jonas følte at vi trengte en slags plattform hvor vi kunne jobbe mer intuitivt enn det vi hadde mulighet til i skoleprosjekter. Samtidig var det en bra måte å kombinere personlige interesser med fagdisiplinen vår.

Vi har valgt å bruke klær som vårt slags «hovedmedium», men egentlig handler det like mye om alt som oppstår rundt plaggene. Magasinet vi produserte i sommer er et godt eksempel på det! Gjennom klesmerket prøver vi å se på «branding» som et fenomen og hvordan det tar form i ulike bransjer, alt fra teknologi til mote og industri.

I sommer produserte du et magasin for å spre konseptet. Hvordan var den prosessen?

Prosessen var veldig intens og gøy. Før vi begynte på selve arbeidet med magasinet hadde vi allerede booket lokale hvor vi skulle ha lanseringen, og på grunn av produksjonstid og så videre fikk vi cirka én uke på oss til å samle inn bidrag, designe og redigere et magasin på 140 sider.

Heldigvis var alle som bidro engasjerte og klarte å levere bidragene på den korte tiden.

Lanseringen fant sted i din egen pop-up-butikk i Oslo. Hvordan gikk det?

Det gikk overraskende fint! Vi innredet lokalet som delvis kontor/delvis trykkeri, og holdt åpent store deler av helgen. Det kuleste var kanskje at det kom mange nye folk vi ikke hadde møtt før, som kjente til merket.

Når man gjør slike ting er det selvfølgelig veldig kult når venner kommer innom, men det alltid litt ekstra stas å møte noen helt nye folk også!

Hvilke erfaringer satt du igjen med etter all denne aktiviteten i sommer?

Den aller viktigste erfaringen er nok knyttet til planlegging. Det er utrolig lurt å avklare i god tid med trykkeriet, slik at man kan begynne å samle inn bidrag i god tid.

I tillegg lærte vi at det er faktisk mulig å få til ganske mye på cirka en uke hvis man absolutt må. Personlig synes jeg at det var veldig spennende å ha en felles redaktørrolle. Det blir en slags forhandlingssituasjon, hvor man må ta mange valg på veldig kort tid.

Kan du bruke noe av det du har lært på Arkitektur- og designhøgskolen i arbeidet med klær?

Akkurat i selve designarbeidet med plaggene er nok kanskje ikke utdanningen fra AHO super-relevant, men måten å tenke rundt produkter og tjenester på er veldig relevant. Vi prøver å se på tjenesten som helhet, og prøver alltid å finne ut hvor vi kan bruke ulike designstrategier for å forsterke opplevelsen av greiene vi lager.

Dette er nok et tankesett som vi har tatt med oss fra AHO, og som vi får veldig mye glede av i et slikt prosjekt.

På toppen av alt som har med klær å gjøre, er du også DJ og driver med foto. Finnes det noen røde tråder – en grunnholdning, en estetikk eller noe lignende – i all denne virksomheten?

Jeg har nok et behov for å gjøre mange prosjekter samtidig. Hvis man satser alt på én ting blir kan det bli ekstra sårt hvis det ikke funker, men hvis du for eksempel gjør tre ting samtidig og én av de går i dass, så har du to ekstra sjanser. Det er min tilnærming, hehe.

Ser du deg selv som mest som gründer eller kunstner?

Kanskje ingen av av delene?

Hvilke langsiktige ambisjoner har du?

Mine langsiktige ambisjoner er å klare å styre unna alt som tapper meg for energi, og holde meg til alt som gir meg energi. Hvis jeg klarer det i løpet av livet, da tror jeg det skal bli bra.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Trafo har betydd at jeg og mine venner har fått muligheten til å produsere et fysisk objekt som vi ikke hadde hatt mulighet til uten deres hjelp!

Trafo er et sted hvor man kan få et spark bak til å gjøre prosjekter man har tenkt på å gjøre. Når man søker om støtte binder man seg opp til å fullføre et prosjekt – det handler plutselig ikke bare om deg selv og din egen gjennomføringsevne, men også at noen andre har forventinger til at du skal gjennomføre. Det tror jeg kan være en veldig bra og verdifull ting!

Følg Elias videre på profilsiden og hjemmesiden hans. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.