TrafoProfil: Tobias Bakke

Publisert 30. september 2019

Sist oppdatert 22. oktober 2019

News article image

– Film-Norge i dag ser ut som et hav av muligheter, sier Tobias, en ung filmskaper med nok erfaring til å vite hva han snakker om.

Tobias Bakke har laget reklamefilm for store selskaper og han har laget nullbudsjettspillefilm sammen med en gjeng kamerater. – Det er utallige muligheter, sier han når Trafo tar kontakt for å få inspirasjon og innsidetips.

For å begynne med det helt grunnleggende: Hvem er du, hvor kommer du fra og hva slags bakgrunn har du?

Jeg er en ung filmskaper fra Oslo. Hele livet mitt har jeg drevet med film på ulike måter. Jeg har jobbet i noen av Norges største reklameselskaper, men har funnet ut at jeg liker bedre å jobbe for meg selv og mine egen prosjekter.

Tidligere har jeg laget mange kortfilmer og reklamefilmer, og har også vært med på å lage en spillefilm.

Hva er dine første minner forbundet med film?

Mine første minner forbundet med film er av at jeg og brødrene mine lagde filmer da vi var små.

Hva var det som fikk deg til å ville lage film selv?

Jeg har drevet med film så lenge jeg kan huske. Grunnen til at jeg er så interessert i film, er at jeg liker å utfordre kreativiteten og utfordre grensene til å øke kvaliteten og produksjonsstørrelsen etter hvert prosjekt. Det å alltid kunne lære noe nytt uten å måtte være avhengig av at noen andre skal lære deg det.

(Over: Bilder fra noen prosjekter Tobias har vært involvert i.)

Hva er de viktigste forskjellene på å jobbe med reklamefilm og fiksjonsfilm?

Prosessen under reklamefilm og fiksjonsfilm er relativt lik. Den største forskjellen er ofte den kreative friheten man har under produksjonen av fiksjonsfilm. Når du jobber med reklamefilm, er det veldig viktig at du følger opp og gjør det kunden har sett for seg.

Hvordan balanserer du de kommersielle oppdragene med de mer kunstneriske prosjektene dine?

De kommersielle oppdragene er ofte reklameoppdrag, som også kan ha kunstnerisk preg. Men når budskapet med filmen er å selge noe eller tjene penger, er det et kommersielt prosjekt.

Hvis meningen med filmen er å produsere noe som kan inspirere, påvirke eller endre følelsene til folk på en kreativ visuell måte, mener jeg det er et kunstneriskt prosjekt.

(Over: Bilder fra noen prosjekter Tobias har vært involvert i.)

Spillefilmen «Døde menn går på ski», basert på Knut Nærums krimroman, høres ut som et veldig ambisiøst prosjekt. Hvilke erfaringer sitter du igjen med fra det?

Jeg har lært så utrolig mye av produksjonen «Døde men går på ski». Mine primære oppgaver var å filme med drone og å være lydmann. Men alle var med på alt fra å rigge til scener, håndtere snømaskiner, planlegge og så videre. Vi har hatt mange utfordringer underveis som vi har funnet løsninger på.

Nå i etterkant er det nok en del ting vi ville ha gjort annerledes fra starten av, men det har vært en utrolig stor og bra erfaring.

Hele veien fra filming til redigering handler filmproduksjon mye om teknikk og utstyr. Hvor opptatt er du av de rent tekniske siden ved faget?

Jeg er veldig opptatt av den tekniske siden ved faget. Det er der man virkelig kan skape kunst og strikke sammen alt sammen. Det er utallige muligheter. Jeg er veldig glad i helheten av et prosjekt, alt fra planlegging til filming til redigering.

Hvordan ser du på mulighetene for å leve av filmproduksjon i Norge i dag?

Film-Norge i dag ser ut som et hav av muligheter. Der man kan kombinere det å drive med reklame og fiksjon om hverandre. Det er helt klart større muligheter for å kunne leve av reklame enn fiksjon.

Hva er drømmeprosjektet ditt?

Mitt drømmeprosjekt er å produsere en høybudsjetts spillefilm. Det å lage en film eller serie som kan påvirke noen så mye at de går og tenker på den flere uker etter at de har sett den.

Jeg vil også skape noe nytt som ingen har sett før. Noe originalt som skiller seg ut fra den typiske Hollywood-stilen å produsere filmer på.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Jeg bruker Trafo for å utvikle mine egenskaper innenfor film. Hvis det ikke hadde vært for Trafo, hadde jeg aldri kunne produsert å utviklet meg på den måten jeg har gjort.

Dette er en utrolig mulighet for unge kreative folk.

Du kan følge Tobias videre på profilsiden og hjemmesiden hans. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.