TrafoProfil: Hogne Gran Elvestad

Publisert 30. januar 2020

Sist oppdatert 30. januar 2020

News article image

Hogne liker å ikke ha en plan når han setter seg ned ved tegnebordet. – Tegningen blir på en måte en overraskelse for meg også, sier han.

I tegningene til Hogne Gran Elvestad er det helt normalt om to figurer deler på den samme munnen eller om store trær vokser ut av et blått hode. Sånt kan være både morsomt og uhyggelig. Trafo tok kontakt med Hogne for å prate litt om spontanitet, surrealisme og grønne karakterer som kanskje har skumle hensikter.

– Jeg heter Hogne Gran Elvestad, begynner han. – Dette navnet forteller meg at mitt livsmål er å hogge ned gran i Elvestad en dag. Hvis jeg gjør dette, vil jeg kanskje bryte ut av simulasjonen eller komme til Hermetika. Hvem vet?

Hehe, neida, men jeg var født og oppvokst i Trondheim frem til jeg var seks år. Da flyttet jeg til Horten, og har bodd der helt frem til jeg fullførte videregående. Så hvis noen spør, sier jeg at jeg er fra Horten og ikke Trondheim.

(Til høyre: Menneskene som står på skøyter, er foreldrene mine. Jeg er utrolig glad i dem og de har oppdratt meg veldig bra.)

Nå bor jeg i Bergen og går grunnskolelærer 5.–10. trinn, med Kunst og Håndverk som fag 1 og matematikk som fag 2. Jeg er midt i andreåret nå og har tre og et halvt år igjen.

Hvordan har du kommet frem til det veldig spesifikke uttrykket tegningene dine har?

Da jeg var liten likte jeg godt å tegne The Simpsons-karakterer og andre absurde tegneseriekarakterer. Jeg tegnet nesten ingen ting etter barneskolen helt frem til jeg begynte på Sund folkehøgskole.

På Sund folkehøgskole gikk jeg på fotolinja og fikk masse inspirasjon og motivasjon til å begynne å tegne surrealistisk. Jeg begynte mildt å tegne i Photoshop på bildene jeg tok på folkehøgskolen, og fikk veldig gode tilbakemeldinger fra lærer og klassevenner. Dette ga meg mye motivasjon til å fortsette.

Jeg har tatt mye inspirasjon fra Adult Swim sine videoer på Youtube. Spesielt serien «Off the Air» av Adult Swim har gitt meg mye inspirasjon.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber? Begynner du for eksempel bare å tegne i en ende av papiret eller har du en plan når du setter deg ned?

Som regel begynner jeg uten noen plan i det hele tatt. Jeg starter som regel med å enten tegne en nese, et øye, en munn eller et øre. Eventuelt tegner jeg bare en strek som bøyer seg litt utover og så bygger jeg videre på det. Tegningen blir på en måte en overraskelse for meg også noen ganger. Det er derfor jeg er så glad i denne måten å tegne på. Det er så fritt. Ting trenger ikke å gi mening i det hele tatt. I tegningene mine er det normalt at for eksempel et øye tyter ut av halsen.

Jeg pleier heller ikke å skissere før jeg tegner. Dersom jeg tegner en feil linje på ark, kan jeg ikke gå tilbake, men dette kan plutselig bli noe helt annet enn du forventet selv. Selve tegneprosessen er som berg- og dalbane. Farger pleier jeg å planlegge før jeg fargelegger.

Foretrekker du å jobbe digitalt eller med papir og blyant?

Jeg liker bedre å tegne på ark, men jeg har ikke tilgang til alle mulige farger på ark akkurat nå. I Photoshop kan jeg også viske, fargelegge og holde på så mye jeg vil, så derfor har jeg tegnet mye i Photoshop.

Jeg fikk også et digitalt tegnebrett til jul i fjor som jeg har brukt i et år nå. Jeg har også veldig lyst til å male mer i fremtiden!

Kan du velge ut ett eller flere av bildene dine og fortelle litt om dem?

Bildet på Trafo ved navn «Flaskepost» er et eksempel på en tegning der jeg bare startet et sted og til slutt fikk frem en historie. Skapningen i halsen til han gule karakteren er en visuell representasjon av det man kaller «klump i halsen». Den gule karakteren plukker opp en flaskepost og leser brevet.

Vi som seer vet ikke hva som står på brevet, men baksiden har leppene til den grønne karakteren stemplet på. Dette sier oss at den grønne karakteren har noe med dette brevet å gjøre, men den gule karakteren har ikke enda sett bak seg. Man kan jo bare tenke seg hva som står på arket og hva planen til han grønne karakteren er.

Jeg har en følelse på at det ikke er en god intensjon.

Du har også laget blant annet skulptur. Hva får du ut av å jobbe med tredimensjonale uttrykk som du ikke får ut av å tegne?

Hehe. Skulpturene på bildene har jeg ikke laget selv. Det var en fotooppgave på folkehøgskolen der jeg fant to skulpturer på skolen og satte de rundt om kring på ulike steder med ulike vinkler for å lage en historie. Bildeserien skulle passe til sangen «Whispers pt. 1» av Culprate. Men jeg har jobbet med noe skulpturarbeid i lærerutdanningen min.

(Til høyre: Rommet mitt i Bergen er veldig lite, og jeg trenger nok et større rom med en større pult til neste år.)

Det jeg får ut av dette er at skulpurene kan se ut som forskjellige ting ut fra hvor man ser på den fra. Jeg vil muligens jobbe og utforske mer med leire i fremtiden.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Surrealisme- og psykedelika-sjangeren er spennende å jobbe i, fordi man har så stor kreativ frihet. Kunstnere som Salvador Dali og Van Gogh er jeg veldig fan av. Jeg tar også mye inspirasjon fra serier av Adult Swim.

Er det en politisk dimensjon i det du driver med eller er det ren surrealisme?

For det meste er det ren surrealisme jeg driver med, men jeg liker å prøve å illustrere en politisk tanke dersom jeg får en idé. Bildet «Mother Earth» på Trafo er for eksempel en illustrasjon av jordkloden som ikke klarer mer og må bytte skall. Litt på samme måte som en slange bytter skall.

Hvilke ambisjoner har du for kunsten din?

Jeg hadde hatt veldig lyst til å begynne med animasjon digitalt, eller stop motion-animasjoner med leire. Det hadde vært utrolig gøy å samarbeide med noen å lage en helt absurd serie, som «Plipp, Plopp og Plomma» eller «Rick and Morty».

Bortsett fra det vil jeg begynne mer med maling, og prøve å selge kunsten min, ha utstillinger og ta det så langt jeg klarer.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Trafo har vært en kjempebra side, der jeg kan dele kunsten min og få tilbakemeldinger av andre kunstnere. Synd at det ikke er flere som bruker denne siden. Dere gjør en god ting for unge kunstnere!

Takk!

(Over: Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg veldig glad i energidrikken Urge Intense. Dessverre gikk denne ut av produksjon, og jeg hadde blitt utrolig glad om den kom tilbake!)

Du kan følge Hogne videre på profilsiden hans og på Instagram. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.