TrafoProfil: Tilla Gaasø

Publisert 3. mars 2020

Sist oppdatert 14. april 2020

News article image

Det er liten vits i å spørre Tilla HVORFOR hun DJ-er, synger, skriver låter, produserer og har sin egen label. Hun svarer jo bare at «Musikk er best!».

22 år gamle Tilla Gaasø fra Tønsberg er en artist etter Trafos hjerte. Hun DJ-er under navnet Saronia, har deltatt i et par sangkonkurranser på TV, tok i fjor initaitiv til en konsert for Regnskogfondet og – kanskje viktigst – skriver, produserer og gir ut sine egne låter. Mer skal ikke til for at vi må slå av en prat.

«Slow», debutsingelen din som kom for et års tid siden, er en ganske sløy, jazzete sak som fikk god mottakelse. Er den representativ for hvor du ønsker å å gå i fremtiden?

Det var veldig gøy å lage «Slow» sammen med min kompis Erik Samkopf. Om den derimot er representativ for det jeg ønsker å gi ut i fremtiden, er vanskelig for meg å si akkurat nå. Jeg lar meg inspirere av mye forskjellig, men jeg tiltrekkes ofte av det tidløse og organiske. «Slow» er vel et godt bevis på det.

Jeg håper å få gitt ut musikk ganske snart igjen, men som mange andre artister ønsker jeg ikke gi falske forhåpninger siden kunst ikke har noen tidsfrist. Eller?

Du har deltatt i både «Idol» (2014) og «All Together Now Norge» (2019). Hvilke erfaringer sitter du igjen med derfra?

Deltakelsen i «Idol» og «All Together Now» var mest gøy siden jeg elsker glam og moro, men samtidig får man rett i fleisen hva folk faktisk tenker om deg.

Det er et ganske intenst opplegg å være med på TV, og jeg vil nok ikke anbefale alle å gjøre det. Likevel har det vært opplevelser for livet som jeg er veldig glad for å ha med meg!

Hva er det morsomste eller mest givende du har opplevd som musiker så langt?

Det blir vanskelig å velge én ting… men det er helt utrolig rart at folk går rundt og synger til en tekst jeg har skrevet alene om noe personlig. Og samtidig veldig fint – for folk tolker låter forskjellig og skaper sin egen opplevelse av det. Jeg elsker at folk lager sin egen tolkning! Derfor sier jeg ikke så mye om hva låtene handler om. Dét er vel det mest givende, tror jeg.

Musikk er så fantastisk! Det er så samlende og følsomt og man velger helt selv hvordan man forholder seg til det.

I fjor tok du initiativet til en konsert til inntekt for Regnskogfondet. Er du en av dem som mener at artister har en forpliktelse til å engasjere seg i viktige saker?

Ideen til innsamlingskonserten for Regnskogfondet kom relativt spontant. Jeg har jo i årevis følt på å ville gjøre noe, men en morgen våknet jeg (ja, helt sant! Jeg er kjempespontan) og satte meg og skriblet ned ideer i Google docs. Så ringte jeg og mailet rundt til en haug folk jeg kjenner i bransjen, og på et eller annet vis klarte vi sammen å lage en veldig veldig fin konsert.

Hvis noen involverte leser dette vil jeg si tusen takk! Regnskogfondet gjør en utrolig viktig jobb. Og tusen takk til hele gjengen på Parkteatret, Marie og Carlisle.

Jeg er generelt lite glad i at vi skal gå rundt å føle plikt, men jeg håper jo alltid at folk kan føle glede ved å gjøre noe godt. Uansett hvor stort! Alt teller. Dette gjelder artister og kjente mennesker også. Hvis man har en plattform, hvor fint er det ikke å bruke den til noe bra?

For min egen del så jeg bare en gyllen mulighet til å bruke nettverket mitt til noe fint, viktig og samlende.

Det er flere nå enn noen sinne som prøver å skape seg en karriere innen musikken. Hva tror du skal til for å lykkes?

Jeg syns det er helt fantastisk at det er så mange som lager musikk – jeg tror at jo flere, desto bedre! Musikkmarkedet er bredere enn noen gang, folk kan sitte hjemme og finne sin nisje enten som lytter eller artist i mye større grad enn før etter streamingtjenestene og Internett kom. Også er det utrolig mye lettere å få musikken sin ut, som gjør at det blir mye mer mangfold!

Ulempen er selvsagt at man fort kan drukne i mengden, men jeg tror det er viktig å ikke la seg stresse. Jeg tror at for å lykkes, gjelder det å ta den tiden man trenger til å finne sitt uttrykk. Og når man føler man er inne på noe – få det ferdig og få det ut (det rådet bør jeg følge selv, forøvrig)! Ingen vil jo vite om musikken din dersom du kun har det for deg selv. Ting tar tid, og ting krever arbeid. Gi plass, tid og energi til å lage musikk. Man får ingen langvarig suksess over natten, tror jeg.

Sist, men ikke minst, kos deg med det! Musikk er jo best.

Selv gir du ut på egen label. Hvordan trives du med kombinasjonen musikk og forretningsvirksomhet?

Selv ga jeg ut på egen label fordi jeg ikke fant noen annen label som jeg følte passet det jeg ønsket å gjøre. Det å gi ut selv krever en del arbeid, og det passer ikke nødvendigvis for alle.

Jeg gjorde en del research på forhånd og forhørte meg med folk som jobber med utgivelser om råd. Å jobbe med promotering kan virke kjedelig og overfladisk, men hele intensjonen er jo bare å nå flest mulig!

For meg er det viktig å kunne skille business og kunst, men man jobber jo parallelt med begge deler.

Hvilke mål har du på kortere og lengre sikt?

Målene mine fremover er å holde på den gode flyten, motivasjonen og gleden jeg har over det jeg driver med. Og forhåpentligvis gi ut mer musikk!

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Jeg har kun brukt Trafo én gang, for den ene låten jeg har ute på eget label. Det hadde ikke gått uten dere! Tusen takk!

Jeg anbefaler alle å søke Trafo hvis man har et prosjekt.

Du kan følge Tilla videre på profilsiden hennes og på Facebook. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.

Foto (fra toppen): Fabian Fjeldvik, Ingrid Reigstad og Tine Semb