TrafoProfil: Selma Helena Skaret Kielland

Publisert 14. september 2020

Sist oppdatert 14. september 2020

News article image

Selma maler, tegner, lager skulpturer, redesigner klær, opptrer på nysirkus og, i det hele tatt, det ville kanskje være enklere å ramse opp ting hun ikke driver med.

For Selma Helena Skaret Kielland er ikke mangel inspirasjon noe problem. Tvert i mot, innimellom må hun kaste kunst for å få plass til alt det nye hun lager. Selma er med andre ord akkurat en sånn skapende sjel Trafo liker å bli bedre kjent med.

– Jeg heter Selma, jeg bor i Fetsund. Jeg har tegnet hver dag så lenge jeg kan huske og drevet mye med modelleire, begynner hun når vi ber henne fortelle litt om seg selv. – Da jeg var liten var det en på SFO som sa at hvis man skal bli illustratør, så må man øve veldig mye, så da gjorde jeg det.

Jeg har også gått på dans på kulturskolen i noen år. Jeg drømte alltid om å starte på turning da. Nå går jeg endelig på turning, også går jeg på nysirkus og danser i Proyecto Parabola.

Jeg har postet noe av kunsten jeg lager på Instagram:

Utsnitt av skulptur fra https://www.instagram.com/selparda/

Utsnitt av tegning fra https://www.instagram.com/awesomedrawpaw/

Videostillbilde fra https://www.instagram.com/aerial_selma/

Her er et nummer jeg lagde i tissue i vinter:

Selma på Lørenskog Hus 1. februar 2020

Hvor mye plass tar kunsten i livet ditt?

Det fyller opp hele rommet mitt, for å si det sånn. Har måttet kaste mye kunst fordi det ikke er plass. Også fyller det opp hodet hver dag, prøver å tenke ut nye ideer til ting jeg kan lage :) Også er det veldig spennende å se det andre lager.

Du jobber med et imponerende bredt spekter av uttrykk. Betyr dét at du er på leting etter en form eller er det et mål i seg selv å holde på med mye forskjellig?

Takk :) Jeg liker best å holde på med mye forskjellig, og det er veldig gøy å utforske og prøve nye ting :) Hvis jeg holder på med et stort prosjekt som kanskje varer flere måneder, er det lett å gå lei. Så det er best å ha minst tre ulike prosjekter samtidig, så kan jeg gjøre det jeg føler for eller er mest inspirert til den dagen.

Finnes det noen fellesnevnere i alt du driver med?

Jeg er veldig glad i historier. Eventyr og sånt kan man vel aldri gå lei av. Så en stor motivasjon for meg er å kunne fortelle historier i kunstverkene. Men noen ganger klør jeg bare etter å lage eller gjøre noe, da går det vel litt på impulsen.

Kan du velge ut tre ting du har laget innenfor tre forskjellige uttrykk og fortelle litt om dem?

Vanskelig å velge tre ting. Jeg har laget tegneserier med en venn i mange år, vi har laget mest tegneserier om drager, men så lagde vi en tegneserie om en jente og en katt. Nå som begge driver med digital tegning så tenkte vi at vi kunne lage noen mer polerte sider. Også fant vi ut at det gikk an å lage én-siders velgehistorier hvor man følger piler i tegneserien. Har aldri sett noen gjøre det før. Vi har veldig lyst til å lage en bok ut av det.

Vi legger ut sidene her: https://tapas.io/series/Junette-Mira/info

Jeg har også laget en serie med malerier om barns oppvekst. Hvordan det er for barn å vokse opp forskjellige steder og hvordan de blir påvirket av det. Jeg tenker fortsatt på å lage ett til.

Jeg lagde en skulptur hvor jeg prøvde å få det til å se ut som figuren fløy eller hoppet, Litt antigravitasjon.

Hva jobber du med akkurat nå om dagen?

Nå jobber jeg med illustrasjoner til to bøker. Også jobber jeg med 3+ tegneserieprosjekter :) og koreografi til nytt nysirkusnummer.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Jeg ble veldig interessert i film av å se Harry Potter-filmene, siden de er så fantastisk laget med så mange detaljer. Jeg elsker alle kostymene, rekvisittene, musikken og sånt. Også husker jeg at jeg så en stop motion-film som heter «Cap-o’-Rushes» fra «Animated Tales» of the World da jeg var liten, den er på YouTube:

«Cap-o’-Rushes» fra tv-serien «Animated Tales of the World» (1999)

Den var så vakkert laget at jeg falt pladask for stop motion. Liker veldig godt tegneserien Valhalla av Peter Madsen, også liker jeg måten Philip Craig Russell tegner på, han har så fine linjer i tegningene. Jeg hadde som mål da jeg var liten å bli like flink som dem til å tegne.

Du er, så vidt vi skjønner, selvlært som kunstner. Hvilke fordeler ser du med å finne ut av ting selv i stedet for å lære dem på skole?

Jeg har lært mye av andre, men mesteparten av tiden har jeg eksperimentert for meg selv. Jeg er nok mest selvlært i tegning og skulptur. Jeg kan ikke akkurat si at det er bedre å lære seg ting på egenhånd enn på skole, for det kan på en måte være en del lettere å lære på skole når man ikke må ta like mye initiativ til å pushe seg selv og har litt mer av det sosiale i tillegg.

Men jeg kan nevne noen fordeler.

Fordelene med å lære det selv er at man kan jobbe utifra sitt eget nivå og sitt eget tempo. Man kan legge til rette for hvordan man selv lærer best. Og man kan jobbe når som helst på døgnet, jeg syns egentlig det er lettest å jobbe midt på natta. Det er da jeg konsentrerer meg best siden det er stille og lite lys. Men ulempen med lite lys er at det er vanskelig å se forskjell på lilla og brun i mørket og gul ser mindre knall ut.

Så dagen etter på morgenen kan man få seg et lite sjokk med at maleriet var gulere enn man trodde.

Til høyre: «Protection» (akryl)

Også slipper man reiseveien til skolen og utgifter. Mange fagskoler og sånt koster så mye penger. Også binder man seg ikke til noe, man trenger ikke møte opp til fast tid hver dag og skal komme flere år, man velger selv hvor lenge man vil holde på med ting.

Jeg syns det er veldig kjekt å delta på workshops, best å delta på workshops med ting man kan lite om/er nybegynner i for da lærer man så mye, men også gøy når man kan mye fra før, for det er så inspirerende å jobbe med andre noen dager og se ulike måter folk gjør ting på.

Det med skole er jo også at man ofte har samme person til å lære seg ting i flere år, jeg syns det er best å lære seg ting av mange forskjellige mennesker. Tilbakemeldinger er ekstremt lærerikt og verdifullt, og det trenger ikke engang å være en fagperson som gir tilbakemeldingen for at den skal være nyttig. Veldig nyttig å vite synspunktene til folk som kan nesten ingenting om kunst for eksempel. Vanligvis kan jo de også se om anatomien ser feil ut for eksempel eller at man rett og slett får vite at de ikke liker fargen kanskje. Også har man jo internett da, så man har vel ikke like stort behov for å gå på skole når man kan google seg frem til det meste.

Men jeg tenker det sikkert kunne vært artig å begynne på kunstskole en gang. :)

Hvilke ambisjoner har du på lengre sikt?

Jeg har lyst til å bli sirkusartist, hadde vært gøy å kunne opptre rundt omkring :) Også har jeg lyst til å publisere tegneserier. Og skulle gjerne vært med i film- og teaterproduksjoner.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Jeg har fått nyttige tips fra mentorer, tipsene om tegneserier og dansekoreografi tenker jeg fortsatt på den dag i dag når jeg jobber med det. Jeg har søkt støtte til prosjekter to ganger.

Det er fint at det er mulig å få støtte til materialer, for det er ofte en stor begrensning fra å få gjort prosjekter. Også har det vært gøy og inspirerende å delta på Trafo x3, et av høydepunktene i ferien og veldig kjekt å få nye venner som også er interessert i kunst. :)

Du kan følge Selma videre på profilsiden hennes og på Instagram. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.