TrafoProfil: Veslemøy Narvesen

Publisert 17. januar 2023

Sist oppdatert 4. januar 2024

News article image

– Trommesettet har alltid føltes som et hjem for meg, en trygg og naturlig plass å være, forteller trommeslageren og komponisten Veslemøy.

Trommeslageren er ofte det mest anonyme medlemmet i et band. Han eller hun sitter liksom bare i bakgrunnen og holder takten. Men enkelte trommeslagere har en adskillig viktigere rolle enn som så.

Veslemøy Narvesen er en slik. Trafo har slått av en prat med denne uvanlig tydelige og allsidige musikeren.

– Jeg heter Veslemøy og er trommeslager og komponist fra Kristiansand, begynner hun. – Jeg startet å spille trommer etter å ha blitt fullstendig hekta på instrumentet like før videregående. Etterhvert oppdaget jeg improvisasjon og fant min vei inn i jazz-verdenen.

De siste årene har jeg studert utøvende musikk ved NMH i Oslo og NTNU i Trondheim, hvor jeg nå går mitt siste år på bachelor. De senere årene har jeg turnert og jobbet med band innenfor en rekke ulike sjangre og skrevet musikk for egne prosjekter.

Hva var det som gjorde at akkurat trommer ble ditt instrument?

Jeg har alltid hatt en sterk dragning mot det rytmiske aspektet ved musikk og blitt fascinert av måten trommer/cymbaler kan farge et stykke musikk på. Trommesettet har alltid føltes ut som et hjem for meg, en trygg og naturlig plass å være.

Jeg liker å jobbe med min egen musikalitet gjennom trommespilling – fordi man ikke har mulighet til å forme musikken tonalt, må man jobbe nærmere med andre parametre som klang og dynamikk. Jeg slutter aldri å være nysgjerrig på hvordan jeg kan bidra til den helhetlige opplevelsen av et stykke musikk gjennom trommespillet mitt.

Veslemøy Narvesen/WDIA - «Sink» (live at Victoria Nasjonal Jazzscene 28.10.22)

Veldig mange av musikerne som søker støtte hos Trafo har bakgrunn fra NTNU i Trondheim, inkludert deg. Hva er det som gjør NTNU så bra?

Jazzlinja i Trondheim har et tett og sammensveiset miljø, mye på grunn av byens størrelse, der man lever i en slags boble frem til man går ut derfra. Elevene har sin sterke lidenskap for musikk til felles, selv om man er opptatt av ulike områder derunder. Man blir oppfordret til å være selvstendig og jobbe med sitt eget uttrykk og det man selv har kick på, noe som gjør at man skaper et miljø bestående av fantastiske musikere med særegne kvaliteter. Vi har også mange dyktige lærere som er gode rollemodeller og gjerne spiller sammen med elevene.

På den måten får vi muligheten til å være tett på musikk av høy kvalitet i hverdagen vår, det er utrolig inspirerende!

Du er involvert i flere band og prosjekter enn vi har klart å få oversikt over. Kan du gi oss en kjapp gjennomgang?

Jeg er utrolig heldig som får være med på mange spennende prosjekt! De bandene jeg jobber mest med i studentmiljøet for tiden er Dafnie, Schemes, Benjamin Gisli Trio og mitt soloprosjekt i eget navn som slipper plate i år. Ellers er jeg med i band som Kongle Trio, Mall Girl, KALLE, Mona Krogstad Quartet og Mette Rasmussens Trio North.

Dafnie. Foto: Margit Rønning Omholt

Jeg får også prøvd meg på americana i bandet til Malin Pettersen og har nettopp gjort en plateinnspilling med henne. Jeg har også nylig nettopp spilt inn musikk med Tuvahalseband og med singer/songwriter Mathias Rognskog som jeg gleder meg veldig til slippes!

Mall Girl

I år skal jeg være med i Thomas Dahl sin nye kvartett med Mats Eilertsen og Sissel Vera Pettersen, som har premiere på nattjazz. I september har en annen kvartett med Ole Morten Vågan, Anja Lauvdal og polske Macjiec Obara premiere på Punkt-festivalen.

Kongle Trio

Du er også komponist. Hva skiller en komponist som spiller trommer fra andre komponister?

Det er et godt spørsmål, jeg tror egentlig det blir mer og mer vanlig at musikere skriver ut ifra flere faktorer enn hvilket instrument de spiller. Det finnes så mye musikk å hente inspirasjon fra i disse dager, og ikke minst har man hjelpemidler som strekker seg utover pianoet og notepapiret. Men jeg legger ofte et fokus på at jeg vil ha et drivende beat i musikken jeg lager, enten det er i time eller ikke, jeg vil at musikken skal ha fremdrift. Også bruker jeg ikke like mye tid med et tonalt-instrument som kanskje andre komponister, så jeg liker nok å jobbe mer med detaljer og mer minimalistisk, hvis det gir mening.

Ellers er jeg inspirert av alt fra klassisk musikk til singer/songwriter, og bruker ofte mange innflytelser i musikken jeg lager.

Veslemøy Narvesen · Schemes

Veslemøy Narvesen - «Schemes»

Det er mange flinke folk som driver med musikk i Norge i dag. Hvor vanskelig er det å skape seg et levebrød som musiker?

Som utgangspunkt er jo Norge et land som har gode støtteordninger innenfor kultur, noe jeg er ufattelig glad og takknemlig for. Forutsetninger til å kunne leve av musikk er gode, i tillegg til at det finnes mange ulike måter å leve av musikk på. Også hjelper det jo å ha flaks, man kan jo være heldig å møte på de rette menneskene til rett tid for egen utvikling som drar deg i en retning som gjør at man kan blomstre som musiker.

Også tror jeg det er bra å være så tro til det man gjør som mulig, det er ofte den musikken man skaper da som overlever best og som gir et grunnlag for å kunne lykkes.

Hva slags musikk hører du på som ikke har noe med jobben din å gjøre?

Jeg hører veldig mye på klassisk musikk, en sjanger jeg ikke er så mye i direkte kontakt med når det kommer til jobben min som trommeslager. Jeg lider av en stor forkjærlighet for de aller fleste sjangre, noe som gjør at det kan være vanskelig å for eksempel komponere musikk, fordi man har så mye man har lyst til å lage eller dykke ned i, hehe.

Ellers hører jeg jo på veldig mye musikk fra teater, film og musikaler. Jeg elsker det, og håper jo det en dag kan bli en del av jobben min.

Hva har vært høydepunktet i karrieren din så langt?

Jeg tror et av høydepunktene var å vinne Jazzintro og GRAMO-stipendet med Kongle Trio, et band jeg har spilt utrolig mye med og lært masse av. Det var utrolig gøy å få en slik anerkjennelsen og også få de erfaringene som kom med hele opplevelsen. Jeg er utrolig stolt av hva vi har oppnådd som band, til tross for relativt kort levetid. Vi utgir snart live-plate med opptaket fra delfinalen, som blir veldig spennende å dele med verden!

Hvilke mål har du på lengre sikt?

Jeg har lyst til å utvikle meg videre på instrumentet mitt og bli en så allsidig musiker som jeg kan være, samtidig som jeg holder fast i et uttrykk som jeg føler meg hjemme i. Jeg håper på å kunne spille mye med dyktige mennesker som utfordrer meg til å bli bedre, og at jeg kan skrive masse fin og ulik musikk i årene som kommer!

Ellers hadde det vært utrolig gøy å jobbe som produsent i studio i fremtiden, det kunne jeg godt tenke meg.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Trafo er og har vært en veldig viktig støtte i realisering av prosjekter som er er med på å utvikle meg som musiker. Jeg har brukt Trafo hovedsakelig til å gjennomføre plateinnspillinger og ferdigstille album, men også til turnering. Muligheten til å få støtte til slike prosjekter har gjort det enklere å satse på musikk som ung og håpefull, uten å måtte ha økonomi som en hindring/begrensning. Det er en stor hjelp i det man skal begi seg ut på livet som kunstner!

Foto: Thor Egil Leirtrø

Du kan følge Veslemøy videre på profilsiden hennes og på SoundCloud. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.