TrafoProfil: Karsten Larsen

Publisert 31. januar 2024

Sist oppdatert 31. januar 2024

News article image

Kan man bruke en tommestokk til noe annet enn å måle? Hva kan man bruke en robot som produserer dugg til? Slike tanker gjør Karsten om til kunst.

Det er ikke noe å si på kreativiteten til Karsten Benjamin Ekhougen Larsen. Med enkle hjelpemidler bygger han mekaniske duppedingser som lager musikk, krakker som går rundt seg selv og helt nye typer tommestokker. Ofte begynner disse prosjektene med et filosofisk spørsmål han grubler på.

– Jeg heter Karsten og er 22 år, begynner Karsten når Trafo ber ham fortelle litt om seg selv. – Jeg flyttet til Oslo da jeg var 16 år, men har vokst opp i Nederland, Florida og Belgia, siden mamma jobbet som sjømannsprest. Etter videregående begynte jeg på Prosjektskolen, og nå går jeg på Kunstakademiet i Bergen.


Hva kom først for deg, kunsten eller mekkingen på tekniske duppedingser?

Min interesse for teknikk og elektronikk kom vel som en reaksjon på musikken jeg var opptatt av da jeg var rundt 14. Jeg var veldig stor fan av Steve Reich, men turte ikke helt å lage eksperimentell musikk selv. Omtrent et år senere begynte jeg å lage rap-låter med en kompis av meg.

«Ristende gjerde»

Etter noen år med mekking av beats og rapping, fikk jeg en slags selvtillit innen lyd og musikk som gjorde at musikken jeg lagde ble rarere og rarere. Dette førte til at jeg begynte å ta elektriske ting fra hverandre og se hva slags rare lyder man kan produsere når man «kødder» med elektronikken. Da jeg gikk på Prosjektskolen, fikk jeg jobbet videre med disse tingene og lærte hvordan man kan jobbe mer konseptuelt med teknikkene.

Jeg har et sterkt minne av da jeg gikk på ungdomsskolen og hørte på sangen «Jonathan» av Fiona Apple, der hun hadde samplet lyden av en flaskefabrikk og brukt den som en slags trommeloop gjennom hele låten. Jeg syntes det var så sinnssykt kult, og det sitter igjen som et sterkt minne i dag.

«The Most Moving Piano Piece You Will Ever Hear». Kåret til månedens TrafoTalent for september 2023

Hvordan jobber du? Eksperimenterer du deg frem til ting eller pleier du å ha klare ideer om hva du skal lage?

Jeg har ikke en spesifikk måte jeg jobber på, egentlig. Men en ting jeg ofte kommer tilbake til, er det å prate med folk. Jeg er ganske avhengig av å høre hva andre tenker om prosjektene mine og temaene jeg forsøker å berøre med kunsten min. En gang hadde jeg et prosjekt som handlet om trær, så da spurte jeg mammaen min: «Hva er tankene dine rundt trær?»

En annen ting jeg pleier å gjøre, er å gå turer. Når jeg ikke vet hva jeg skal jobbe med, går jeg en tur og håper at jeg får en idé til et nytt prosjekt eller hvordan jeg skal jobbe videre. Ofte dukker ideer og tanker også opp mens jeg holder på i verkstedene på skolen.


Hender det at du har ideer som ikke lar seg realisere?

Ja, prosjektene mine varierer ofte i medium og jeg er langt ifra ekspert på alt håndverk. For eksempel så har jeg hatt et prosjekt om poding av trær, noe jeg bare kan gjøre når det er vår. Jeg har hatt dette prosjektet gående i to år, men har fortsatt ikke fått det til. Jeg håper at jeg får det til denne våren.

«You Are Here»

Hvor viktig er humor i arbeidet ditt?

Humor er veldig viktig i verkene mine siden det kan senke skuldre. Jeg tenker at humor kan være en fin måte å berøre litt vanskelige temaer på, men fortsatt la det være tilgjengelig for folk flest. I tillegg til dette er jeg opptatt av hvordan man kan strekke litt «dumme» vitser langt ut og se hva som skjer. Da blir det plutselig noe helt annet, essensen av vitsen blir plutselig snudd litt på hodet.

Jeg vet ikke helt om det gir mening. Men det er hvertfall litt sånn jeg tenker på det i blant.

Er det riktig å si at det noen ganger også ligger filosofiske tanker bak det du lager? Har du i tilfelle noen eksempler på det?


Ja! På grunn av lese- og skrivevansker har jeg alltid hatt problemer med å uttrykke de filosofiske spørsmålene som holder meg oppe om natten. Jeg klarte liksom bare å si at de skremte meg. Ved å lage kunst har jeg endelig funnet en måte å takle dette problemet på.

Det var ganske herlig å finne ut av at man ikke trenger å bruke akademiske ord for å diskutere livet. Et eksempel på dette er prosjektet med tommestokkene jeg har bearbeidet. I dette prosjektet tok jeg for meg et verktøy med klare regler på hvordan man skal bruke den. En meter er altså en meter. Hva skjer med tommestokken om det nettopp mister den sakligheten?

Noen ganger kan det bli poesi, hvert fall i mine øyne.

«Variabel tittel (Tommestokk)»

Vet du om andre som holder på med lignende ting?

Ja! Jeg tar mye inspirasjon fra kunstnere som Roman Signer, Bas Jan Ader, Jason Dodge og Serina Erfjord, for å nevne noen få.

Jobber du også med mer tradisjonelle former for kunst?

Jeg er veldig glad i å tegne og forsøker å gjøre det så ofte jeg kan. Jeg har egentlig ikke så mange tanker rundt tegningene mine, og det er noe jeg setter litt pris på. Det trenger ikke å være så seriøst. Jeg er bare veldig glad i å tegne.

Jeg bruker forsåvidt tegning for å bearbeide prosjekter eller skissere ideer jeg har. Men jeg er mest glad i å tegne bare for å tegne. 

Hva holder du med akkurat nå om dagen?

Nå for tiden har jeg en del forskjellige ideer som jeg surrer litt rundt med. De siste dagene har jeg forsøkt å lage sammenleggbare pinner. Jeg prøver også å realisere en skulptur-idé jeg har hatt i lang tid. Det er en skulptur som skal produsere dugg slik at publikum kan tegne på skulpturen, litt som når man tegner i et speil etter man har dusjet.

Dette prosjektet er inspirert av Teknisk Museum, et sted jeg ofte tenker på.

Hvilke planer har du på lengre sikt?

På lengre sikt er jeg litt usikker på hva jeg egentlig vil. Jeg er veldig glad i kunst, men synes at det kan være veldig vanskelig å holde på med til tider.

Fremover vil jeg prøve å forstå meg litt mer av hvorfor jeg synes det kan virke meningsløst. Jeg vil først og fremst forsøke å forstå hvorfor jeg holder på med det i det hele tatt. Det er som at jeg kommer nærmere og nærmere svaret, men så plutselig blir det vanskelig igjen.

Men for å gi et mer konkret svar er jeg vel mest gira på å møte nye mennesker. Vennene jeg har fått gjennom å holde på med kunst, er nok det jeg setter aller mest pris på.

Hvordan bruker du Trafo, og hva har Trafo betydd for deg?

Trafo har betydd enormt mye for meg. Jeg fikk støtte for første gang da jeg var 16 til å holde på med hiphop. Det ga meg stor motivasjon til å fortsette å skape. I tillegg til dette har jeg også fått sinnssykt mye ut av å se på hva andre legger ut, samt å få mentorhjelp. Trafo har også hjulpet masse med zine-prosjektet «Torborg Zines» sammen med Andreas Moldung.

Jeg er utrolig heldig som har funnet Trafo!

Du kan følge Karsten videre på profilsiden hans og på YouTube. En oversikt over tidligere TrafoProfiler finnes på denne siden.