Kunstner André Tribbensee har gått igjennom alle verk publisert av dere trafoister i april - og funnet frem til månedens Trafo Talent blant mange gode bidrag som også får flott omtale.
Det var på tide å peke ut et arbeide for å kåre april månedens Trafo Talent og dette gjør jeg gjerne.
Mange av arbeidene kunne kommenteres eller løftes fram og dette ble allerede gjort med kloke betraktninger av mentor Ingrid Bjørnaali til nesten alle arbeider som ble lagt ut samt av Teuta Dibrani og Tze Yeung Ho til flere av bidragene. De anbefaler jeg virkelig å lese.
Blant en rekke vakre og og ofte godt gjennomførte bidrag innen visuell kunst, litteratur, musikk, skulptur og lyd var det denne gangen også interessant å se at flere av dere viste arbeider der ikke bare den visuelle overflaten hadde betydning, men også materialiteten og det den kan uttrykke, som for eks. hos Sander Berg når han bruker menneskehår i sin skulptur/installasjon, Kristi Emilie Lund som anvender latex elementer i et kostyme som gjengir ulike stadier i en sårhelingsprosess, eller når Selma Astrup Trebler Wold bruker skinn av ku når hun tar opp tema som psykisk undertrykkelse gjennom fysisk anatomiske utforminger som peker mot disse.
Og ved å nevne det å jobbe med materialitet så snakker vi her også om noe uhyrlig stort uttrykks potensial som det lønner seg å fordype seg i.
Blant malerne vil jeg denne gangen ellers løfte fram det nye trafo medlemmet Aud Tone Ausland med sitt arbeide Hud, som er et selvportrett med høy intensitet, troverdighet og malerisk kvalitet. Vi får glede oss på å følge med utviklingen framover.
Som Trafo Talent valgte jeg Khadija Lalla Jobarteh med tekst arbeidet Mistakes or human acts. Jeg kunne ikke la være, selv om hun ble peka ut som Trafo Talent allerede i januar med et annet arbeide.
I arbeidet som hun også betegner som «et utforskende dikt om menneskelighet» stiller hun spørsmål som går utover henne selv, og som er tross alt så nære. Det er eksistensielle spørsmål og tankeganger som er viktige, som går i dybden og angår oss alle, som berører meg, og hun gjør dette med en kraft som utstråler integritet vi finner igjen i flere av arbeidene hennes. Jeg er spent på hva som vil komme fra Khadija Lalla i framtiden.
Gratulerer!
André Tribbensee