Månedens trafotalent i februar 2024

Det var utrolig mange fine bidrag å velge mellom for februar og jeg har kost meg masse med å se gjennom alle de flotte verkene dere skaper!

Jeg har valgt ut Martine Danielle Forseth Reichberg som månedens Trafo-talent for verket «Niosha» (2023). Det første som fanget meg, var fargene og formene teknikken cyanotype etterlater, de ulike blånyansene, som gjør arbeidet nærmest abstrakt ved første øyekast. Så får du øye på ølboksene, flaskene og glassene på bordet man så vidt enser under dem. Det gjenkjennelige enkle møblementet, som fra en hybel, hvor senga i rommet er plassert som sitteplass ved bordet. Ispedd svarte klappstoler og ølkasse på høykant for å kunne få plass til så mange som mulig. Et bilde som ikke er hengt opp på veggen, men hviler lent fra gulvet. I nevnte seng gror det ut en menneskelig skikkelse i mørke blåtoner mot det hvite lakenet og det blå- og hvitrutete pleddet ikke langt fra hodet. Ikke henslengt, nærmere besvimt eller sovnet fra sittende stilling og sigende. En av de mest ihuga gjestene, som skulle vare lengst? Eller kanskje en sliten vert, som ikke kom seg lenger enn sengekanten før søvnen slo over dem? Jeg kunne diktet historier ut av dette bildet i timevis og fortsatt oppdaget nye detaljer og former, som gir videre assosiasjoner.

Motivet er et flott utsnitt, med en vinkel som både forteller, men også holder nok informasjon i bildet tilbake til at betrakteren kan få undre. Dette er nydelig cyanotype, hvor man ser kvalitetene i motivet som jernsaltene og vannet kan få av sola. De sky-aktige formene, det enkle penselstrøket til høyre kant og nyansene av blåtonene i bildet gir kvaliteter tradisjonelle fotografier ikke får uttrykt. Det føles som dette arbeidet svever i balansen mellom abstrakt og figurativt, et sted hvor håndverkets kvaliteter møter fotografiske motiver og jeg elsker det!

tekst av Åsne Ingersdatter

Niosha (2023)

Martine Danielle Forseth Reichberg
Martine Danielle Forseth Reichberg
Ble medlem for 1 år, 3 måneder siden (220 besøk)

100 x 70 cm verk laget med cyanotype teknikk. Den unike blåfargen kommer av fremkallings prosessen der man påfører en blanding av jernsalter på et stykke papir i et mørkerom, og deretter bruker solen og vann til å få frem motivet.
Bildet er en del av utstillingen "sent / tidlig ; Oslo / København, som viser til klubbmiljøet som blomstret i Oslo og København etter pandemiens slutt. Bildenes helter er settinger og mennesker uten hemning, der man lever i overflod etter å ha vært under restriksjoner sine første år med frihet. Hvordan ser livet ut, etter å ha blitt satt på pause så lenge?