Månedens trafotalent i januar er Naysha Sonét

Publisert 12. februar 2020

Sist oppdatert 12. februar 2020

News article image

Performancekunstner Ida Grimsgaard kårer Naysha Sonèt til månedens Trafotalent i januar, og fremhever verker av Jeanett Lyngstad Finnøy, Hogne Gran Elvestad, Axel Thorenfeldt, Jeanette Trzcinska Auen og Hans Arvid som særlig spennende i januar.

Kjære Trafo-medlemmer,

Først og fremst vil jeg gjerne takke alle som har delt verkene sine. Dere har rørt, imponert og inspirert meg. Det å dele arbeidet sitt på denne måten er både en modig og generøs handling som jeg beundrer dere for. Takk!

Oppgaven med å skulle kåre månedens TrafoTalent har vært en spennende utfordring. Det er et stort spenn i hvem dere er, hva dere prater om og hvordan dere prater. Det kjennes som om jeg har vært på besøk hjemme hos femti forskjellige familier og blitt invitert inn på kaffe hos alle. Det er overveldende, intimt og ganske utmattende å få titte inn i så mange forskjellige hjem.

Etter å ha besøkt dere alle sammen endte jeg til slutt opp med «Maleri» av Naysha Sonét som månedens TrafoTalent. Maleriet er laget med vannpistol og utstråler en stor mengde spontanitet, lek og bevegelse. Når jeg ser på maleriet ser jeg på spor av en hendelse.

I mine øyne er dette verket mer enn resultatet. Jeg liker hvordan Naysha har jobbet med malingen. Materialet blir både utøver og samarbeidspartner. Som kunstner har Naysha satt visse rammer for arbeidet. Hun har valgt ut fargene, bestemt størrelse på lerretet og funnet vannpistol som teknikk. Naysha har tatt initiativet og gått inn i møte og en dialog med de ulike elementene.

Det er kjempegøy å jobbe med materialer på denne måten. I det ukjente oppstår situasjoner som ikke kan planlegges og skapes, men som blir til gjennom eksperimentering og oppmerksomhet. Her finnes det mange muligheter til nye møter og overraskende utrykk.


klikk på bildet for å se det i full størrelse

Jeg vil gjerne trekke frem noen flere verk som har truffet meg på ulike måter.

I «Søket» av Jeanett Lyngstad Finnøy blir retningen i blikket vårt både utforsket og utfordret. Det er spennende hvordan refleksjonene påvirker motivet. Ved å se ned på bakken får vi fokus på det over. Verket vekker flere spørsmål enn svar og det setter jeg stor pris på. Jeg blir nysgjerrig og begynner å lete rundt i fotografiene. Hva er det egentlig jeg ser på? Hvor kommer refleksjonene fra? På et punkt tar jeg meg selv i å snu skjermen opp ned. Sitter jeg og ser alt fra feil vinkel?

Som tilskuer blir jeg bevisst mitt eget blikk. Vi rammer inn omgivelsene med selektive utsnitt. Det meste i verden får vi ikke med oss. Jeannett utfordrer denne sannheten. Her lurer elementer seg inn og vi får muligheten til å oppleve mer enn det vi ser på. Det oppstår en form for hverdagsmagi. Dette er et arbeid som starter både tanker og samtaler.


klikk på bildet for å se det i full størrelse

Også «Skogen» til Hogne Gran Elvestad skjuler detaljer og nye oppdagelser. Bildet rommer en fantastisk blanding av oversikt og overraskelser. Jeg tror først at jeg har fått med meg alt, men her er det mye som ligger gjemt. Hver gang jeg titter, dukker noe nytt opp. Det er en merkelig opplevelse. Som om bildet lever og lurer meg.


klikk på bildet for å se det i full størrelse

Axel Thorenfeldts «Sommerstudie fra Hvaler» formidler omgivelsene på en imponerende måte. Bildet er insisterende og behagelig på samme tid. Jeg kjenner temperaturen i vannet og saltsmak i munnen. Som barn fantaserte jeg ofte om å kunne gå inn i et kunstverk. Jeg ønsket å hoppe inn i bilder og vandre rundt i denne andre verdenen. «Sommerstudie fra Hvaler» vekker de samme følelsene i meg. Maleriet gir meg lengsel etter en fysisk opplevelse. Jeg skulle gjerne ha puttet hånden inn og dratt den gjennom vannet.


klikk på bildet for å se det i full størrelse

Jeanette Trzcinska Auen skriver nydelig om kroppen som lekker. Det er stort og eksistensielt å kjenne på kroppens konstante bevegelse og flyt. Det er en umulig oppgave å skulle holde alt på plass. Både fysiske materier, men også følelser renner ut av oss. I «Hull» får følelsene fysisk plass. Mørket blir kroppslig. Det er både vondt og deilig på samme tid.


klikk på diktet for å se det i full størrelse

Til sist vil jeg trekke fram Hans Arvids tittel «Arbeidsdag som brødbil sjofør kl 03-11 om morningen». Tittelen får meg til å smile og tankene til å vandre. Den vekker en nysgjerrighet.

Hans Arvids tittel er lang og nøktern. Det er noe komisk over denne hverdagslige, men uvanlige situasjonen. Etter å ha lest tittelen opplever jeg verket fra innsiden av en brødbil på jobb. Utenfor har hele verden pause og jeg suser rundt i mitt eget varme vakuum, omgitt av lukten fra nybakt brød.

Tittelen er ofte enten publikums første eller avsluttende møte med verket. En god tittel kan skape kontekst eller utfylle et kunstverk. Det er selvfølgelig en smakssak hvor stor vekt man ønsker å legge i dette, men personlig opplever jeg at en god tittel kan løfte et verk flere hakk.


klikk på bildet for å høre stykket

Tusen takk for alle inntrykk.
Jeg gleder meg til å følge dere videre.

Ida Grimsgaard

Alle som blir kåret til månedens TrafoTalent er med i konkurransen om å bli årets TrafoTalent. Årets TrafoTalent får et arbeidsstipend på 20.000,-.