Månedens trafotalent mai 2026

Hendelse fra bar i trondhjem av Ingrid Hamsund

Månedens talent er teksten Hendelser fra bar i Trondheim av Ingrid Hamsund. Teksten er bare på tre setninger, men det traff meg umiddelbart. Det er et språk dersom er lekent, og som maler noen nydelige bilder. Det er kjempemorsomt, og jeg blir dratt inn i et univers som jeg vil vite mer om. Jeg liker veldig godt grepet med at det begynner i tredje person og går over til jeg person.

Det er en stemme der fra forfatteren som jeg blir nysgjerrig på. Språket er upretensiøst og veldig presist. Det beskriver et menneske, en karakter, en kvinne med en usikkerhet som ser humoren i ubehagelige situasjoner. Jeg gleder meg til å lese mer fra denne forfatteren.

Månedens trafotalent april 2026

De som er lovet smerte: Kvinnene av Kaadinh Lalla

Det er ingenting som gjør meg sintere.
Jeg blir så illsint.
Det er et grusomt svik.
Og det er så normalisert!
Som om man ikke blir kvelt?
Som om det ikke er et sykt tap av liv?
Men hva i helsike er det du prater om?
Negativ sosial kontroll.
Den typen der en voksen kvinne må spørre om lov.
Den typen der en kvinne er ene og alene bærer av en kultur og dets ære.
Spesielt når alt hun vil er å være.
Å leve, å være en tenåring for gudsskyld.
Det er som om vi blir lovet smerte fra begynnelsen?
Vi tapte bare kjønnslotteriet.
En jente på min alder er alt giftet bort, en annen som er yngre har alt to barn og den yngste er alt forlovet.
I mens hennes bror fryder seg over at han gjorde sin "oppgave".
Han beskyttet sin søsters "ære".
Det er noe forjævlig løgnaktig ved slike utsagn.
De beskytter seg selv, de frydes over at de er mektige, og det er alt.
Du beskytter ikke din søster, du beskytter ikke hennes ære, du ødelegger hennes liv.
Og hadde rollene vært reverserte kan jeg sverge på at ingen mann hadde akseptert hans rolle.
Men fordi vi er kvinner skal vi?
Jeg nekter, fra det dypeste i min sjel må du ta mitt liv før du våger å prøve å ta min frihet.
Lettere sagt enn gjort, men mine kjære søstre vit at hvis vi alle er modige,
hvis vi alle er modige bare en gang, kan du endre både ditt og søsterskapets liv.
Jeg måtte være modig, og det måtte min vennine, min tredje var ikke det og du kan gjette hvem av oss som er lykkelige.
Ikke la noen og jeg mener noen kontrollere ditt liv.
Det er ditt, du ble ikke satt her på denne jord for å bære en kultur og levemåte som gjør deg trist.
Ikke våg heller å ta mitt budskap som pro-vesten, dette er et verdslig problem som når jenter over hele kloden.
Fra mitt hjemland i Afrika, til min vennines i asia og til mitt nabolag i Norge.
Vi alle rammes.
Ingen er frie til vi alle er.
Så vær modig.
Vær modig mine kjære medsøstre, jeg forstår dere, jeg bærer deres smerte, dere er ikke alene så lenge jeg er her.
Du har rett på et fullverdig liv lik en manns.
Du skal aldri føle skam ved ditt kjønn eller anger, som om noen av oss holder kontroll over kjønnet vi blir gitt ved fødsel.
Å være kvinne er noe av det vakreste, det er en ære, vi bærer liv for guddsskyld.
Det er kultur, religiøse tolkninger og menneskelige vrangforestillinger som har gjort det til noe annet.
Min personlige antakelse er at verden er slik den er fordi vi er mektige, vi holder på en iboende verdi og livsskraft særegen vårt kjønn.
Muligens det ble for skremmende for det andre kjønn?
Det er der den negative kontrollen kommer inn.
Gift hun bort.
Begrens friheten hennes.
Ikke la hun te seg slikt hun vil.
Følg etter hun, gjør det til en sammfunnsoppgave å passe på kvinnen!
Slik at hvor enn hun går er hun i lenker!
Jeg sier faen ikke.
Du må ta meg dø før jeg går med på det.
Et liv du ikke vil leve er ikke et liv, det er en livstidsdom.
Uansett hva aldri glem det mine medsøstre.
Et liv du ikke vil leve er ikke et liv, uansett hva.
Du får like så godt kjempe for ditt liv.
I døden er du i det minste fri tenker jeg.
Vi må være modige, vi må nekte, vi må slåss.
Jeg har alltid følt og ment at vi kvinner holder på den reelle makta.
Det er ingen ondsinnet makt, men en makt for allmennhetens beste.
En kvinnes kjærlighet gagner og skaper for alle.
Men aldri glem at vår vrede skaper og.
Vær modig og benekt smerten lovet deg, du får lov til å si nei.
Du er ikke en dårlig datter, du er ikke en skam og du er ikke en "dårlig jente" .
DU ER FRI.

Månedens Trafo-vinnar for mars 2026 gir lesaren eit slag i magen:

For å markere kvinnedagen, som var 8. mars, har Kaadinh Lalla skrive eit dikt, som beskriv
det som er realiteten for millionar av kvinner verda over.

«De som er lovet smerte: Kvinnene» er som eit slag i magen. Diktet er rått, viktig, vakkert og
sårt på ei og samme tid. Det tar opp ein tematikk som dessverre er brennaktuell i dagens
samfunn; kvinner sin fridom, retten til å vere seg sjølv og bestemme over eigen kropp.

Teksta har ein rytme og nerve som drar meg inn. Eg får ei sterk kjensle av at Lalla skriv utifrå
levd liv. At dette er noko ho har kjend på sin eigen kropp, noko som gjer diktet ekstra
kraftfullt.

Den uredde 19-åringen imponerer med sin sylskarpe penn og eg håpar at ho vil melde seg
på Høstutstillingen og Open Xpressions på Cafeteatret i Oslo med denne teksta.
Kanskje ho skal framføre diktet som opplesen slam-poesi?

Emily Louisa Millan Eide

Månedens trafotalent april 2026

feite jenter av Ingrid Vhile Røisum

feite jenter som røyker
som spiser kjeks og drikker brus
som kjøper kebab midt på natta
og drikker øl og cider på fest

feite jenter i adidasreklame
feite jenter som får dødstrusler
feite jenter som dreper seg selv
figurativt og bokstavelig talt

feite jenter som driter og pisser
feite jenter i fetisjporno
feite jenter som setter seg ved siden av deg på bussen
med kviser på haka
med mensen, med bind med masse blod og klumper i seg
som lukter fisk

feite jenter som jobber på cafe
på sabrina carpenter-konsert
med hår på leggene
med hår på haka

feite jenter med nesepiercing
med blått hår
som leser tarotkort
som skriver bøker om å være feite

feite jenter som er belgias helseminister
feite jenter som er norges statsminister
feite jenter på film
på sosiale medier
på kommentarfeltet på politiske innlegg

feite jenter som driver med intuitiv spising
som får gastric bypass surgery
som aldri har løftet en finger

feite jenter som er morsomme
med små pupper
feite jenter som sykler
med blomster i sykkelkurven.

Månedens talent er diktet «feite jenter» av Ingrid Vhile Røisum, et dikt som satt i meg med engang. «Feite jenter som» gjentas gang på gang, og den repetisjonen gir diktet både driv og en slags insisterende rytme som holder deg fast. Diktet pendler mellom det frekke og det omsorgsfulle, mellom kebab midt på natta og blomster i sykkelkurven, mellom det morsomme og det brutale. Det peker på hvordan vi mennesker vurderes utseendemessig, uansett hva vi gjør eller hvilken rolle vi har. Brus og dødstrusler, fetisj og politikk, mensen og statsminister – alt får samme status i listen. Det er et morsomt og modig dikt.

Månedens trafotalent februar 2026

Om jeg hadde et liv til av Alexander Moberg

Om jeg hadde
et liv til,

hadde jeg valgt
å være regnet

det varme sommerregnet
som forsiktig danser
på paraplyen din

jeg ville vært
regnet som renner
langs gaten
og ned i elven

og om du
skulle finne på
å danse i regnet,

kunne jeg holdt deg
med alt jeg er.

Det var en vanskelig oppgave å kåre kun én vinner, men etter grundige vurderinger vil jeg kåre diktet «Om jeg hadde et liv til» av Alexander Moberg til månedens Trafo talent. Kunsten jeg liker best, er kunsten som får meg til å føle noe - og dette diktet gjorde nettopp det. Det ga meg en følelse av varme, nærhet og til og med nostalgi. Som en stille trøst. Som en varm klem på en grå regnværsdag. I en tid der verden kan føles urolig og overveldende, tror jeg mange trenger nettopp denne type tekster. «Om jeg hadde et liv til» er på mange måter et klassisk og enkelt dikt, men det er også der mye av styrken ligger. Med et enkelt språk og tydelige bilder formidler teksten omsorg, nærhet, lengsel og kjærlighet uten å overforklare. 


Bibi Fatima Musavi